fredag 4 december 2009

2001 Fattoria di Fèlsina Riserva Rancia


Ibland kan jag verkligen bli sugen på en bra chianti. Trots att jag inte hyser riktigt lika stor kärlek till sangiovese som en del andra vinälskare är det något speciellt med Toscana, och det var också där vi tillbringade en av våra första vinsemestrar i början av tjugohundratalet (även om närmare tjugo års resande till Frankrike redan hade satt sin prägel på smaklökarna). Det känns som om det är dags för ett nytt besök snart. I väntan på det får den här flaskan duga...

2001 Fèlsina Rancia öppnar med en stilig doft där de första mognadstonerna börjar märkas; det finns en antydan av tomatpuré och torkad frukt bland morellerna och korinterna. Vidare en frisk fläkt av mint och blommiga parfymerade inslag som av violer. Tobaken ger associationer till cigarrlåda, och för tankarna vidare till både cederträ och en kärve örter som oregano. Ett glödande vedträ finns i bakgrunden, och faten känns lite svettiga med antydningar av stall och salmiak. Det kan inte bli mycket mer Toscanskt än så här i min bok.

I munnen får man ett harmoniskt vin där tanninerna smält ned till ett ädelt arkeologiskt damm, samtidigt som frukten fortfarande har gott om ungdomlig spänst. Syrorna lever sitt eget liv (är inte åldersavrundning av syror en stor myt?) och skär som en kniv genom den krämiga trattkantarellrisotton samtidigt som de agerar språngbräda ut i den långa, kryddiga, valrhonabittra eftersmaken. Gott att dricka nu innan julmusten.

Hösten har bjudit på smakprov av årgång 1997, 1999, 2001 och 2006 av det här vinet. Nollsexan har en elegans de andra årgångarna saknar - kvällens vin känns betydligt mer burdust och grovkornigt inte minst i fatbehandlingen - men för konsumtion just nu är frågan om inte nollettan träffar mest mitt i prick för min del. Lär hålla många år, men jag är svag för den här blandningen av begynnande mognad och ungdomlig fräschör. Skön Chianti! (91-92)

PS. Paris då? Jodå, staden står kvar och är lika härlig som vanligt. Saker som 2007 Domaine Le Sang des Cailloux Cuvée Floureto på restaurang för €30 gör inte saken sämre. Som snart 36-årig tvåbarnsfar dricker man i vanliga fall rätt sällan nästintill genomskinlig Long Island Iced Tea på källarklubbar i Maraiskvarteren frampå småtimmarna. Och tur är kanske det ;-)

5 kommentarer:

Chris sa...

Tror det är första gången jag lämnar en kommentar här, vilket är udda för har följt din blogg ett bra tag. Ska julklappshandla i Paris så måste fråga frankofilen om du har några goda tips på urtypiska franska bistros samt vinhandlare med gott urval i Paris; i normativa ordalag som Lavinia, fast bättre priser?
Uppskattar verkligen ditt skrivande!

Frankofilen sa...

Hej Chris!
När jag pluggade i Frankrike en period var det inte i Paris, och trots ett antal besök ser jag mig fortfarande som en storögd turist som hittar nya ställen varje gång jag är i stan. Det finns helt enkelt så mycket att välja på, och du hittar garanterat mycket bättre på annat håll på nätet. Kolla tex BKWines tips här

Annars har jag postat två inlägg om tidigare Parisresor här och här . Där hittar du ställen vi varit nöjda med. Fast Maison L'Aubrac är förstås svårt att komma runt om man gillar kombinationen kött och vin. Så bra ställen borde man kanske inte hitta så nära turistråket Champs-Élysées och vinlistan är alltid bra med stor slagsida mot södra Frankrike. Jag lyckas alltid beställa deras Aligot till köttet...

Vad gäller vin så beror det lite på vad du vill ha med dig hem. Det finns gott om oberoende cavister med bra utbud. Vill du ha biondynamiker är förstås Caves Augé en bra början (116 Blvd Haussman) men det finns många andra. Är det purung Bordeaux du söker tycker jag det fortfarande är få ställen som slår stormarknaderna. De får ju inte etablera sig i centrala Paris men det finns ett Leclerc åtkomligt med métro i Porte d'Auteuil.

Lycka till!

Frankofilen sa...

fast det är förstås ett Carrefour som ligger i Porte d'Auteuil...

Chris sa...

Det här är ju perfekt! Maison l'Aubrac & le Petit Pontoise lockar med Caves Augé. (och Hemingways bar på Ritz om man har pengar över)
Tackar ödmjukast för dina tips, kommer vara väl till hands! Hoppas få återgälda tjänsten någon gång, kan skriva en liten rapport hur fruktsamma tipsen va!
Förresten viner från Equipo Navazos! Kanske redan läst om dem, Guia Penin har gått bananas över deras viner! Bara provat amontillado no15, helt fantastiskt balanserad och en mineralitet som jag aldrig känt i en sherry innan. Och no16 fino, lite större i storleken men snäppet 'under' för mig! Och båda ligger runt £20/750ml här!
Oprovocerad drift där men verkligen tack både för bloggen och tipset! Chris

Ecl sa...

"Och tur är kanske det".
Say. No. MORE!
Nadsjnadsj.
/E"KLICK"ticum.