söndag 14 februari 2010

2002 Jean Boillot & Fils Volnay 1er Cru Les Chevrets


Det är alla hjärtans dag och här sitter jag och vill gå medeltida på någons arsle. Jag tänker mig ett inte fullt så romantiskt möte mellan korkindustrins bakdel och en blåslampa. Men vår milda långkokta kalvlägg skriker efter Bourgogne, och med Jean Boillots Volnay på lit de parade i karaffen får Camille Girouds 2007 Gevrey-Chambertin Les Crais agera ersättare med kort varsel. Hur den smakar vet ni redan. Svingod ikväll också.

8 kommentarer:

Henrik sa...

Beklagar sorgen.
Men jag känner att en korkskruv, helt nyvässad, med fördel kunde ersätta blåslampan. Så till vida att korkskruven skruvas tillräckligt länge och tillräckligt länge, that is ...

Henrik sa...

För övrigt, jag fyllde ju på med lite les Crais ...
Långkokt kalvlägg, mmm

Holger sa...

Mina djupaste kondoleanser...
Med risk att bli gjord narr av vill jag fråga: Är det nån som någonsin testat knepet att hälla ett korkat vin i en bunke klädd med plastfolie en stund? Jag har nånstans läst att detta på nåt magiskt sätt ska "suga upp" korkdefekten och göra vinet drickbart igen men förmodligen är det ett grymt aprilskämt. Det var nåt med kemi och sånt har jag för mig...

Kayaker sa...

Trist. RIP.

Holger: I bästa fall är det ett aprilskämt. Annars är det ren lögn och/eller okunskap.

Winepunker sa...

TCA som är en ganska komplex molekyl skall visst binda sig mot polymererna i plasfolien, ju mer plasfolie man knölar ned i vinet desto bättre skall det visst funka. Det funkar inte, TCA defekten blir kvar, empiriska tester (jodå, jag har försökt) har visat med önskvärd tydlighet att det är en myt.

anders wennerstrand sa...

...och Volnay med övertoner av Gladpack låter inte riktigt heller som min idé om alla hjärtans dag.

Här kör vi med kräksjuka i stället för TCA. Den avkylande effekten är likartad.

CAFÉ ROTSUNDA sa...

Jodå, nog har jag (vi) provat knepet att "rädda" ett korkat vin, men inte med plastfilm eller gladpack - utan med cellofan. Då jag inte är kemist eller har gjort någon gångbar analys av det hela, får jag hålla mig till ren känsla.

Nog har det verkat som att korkdefekten till viss del reduceras, men vad gör det när det i alla fall är korkat.

Och när man redan har hunnit bli sur.

Anonym sa...

det funkar faktiskt med cellofan, no bullshit alkltså!

/kemisten