fredag 6 februari 2009

2003 Alain Graillot Crozes-Hermitage


Jag kan ibland fortfarande undra vad som egentligen hände när vi provade Graillots nolltrea för drygt 18 månader sedan. Var det oss eller vinet det var fel på? Kan verkligen två flaskor på raken varit lätt korkade, eller var det trots allt den nesliga tunneln som spökade? Annars tycker jag bilden av den här årgången i norra rhônedalen mer och mer börjar utkristallisera sig som snabbmognande och tillgänglig, åtminstone på denna något enklare nivå. Vem vet, kanske har LaLa-trion barrikaderat sig längst ned i någon kolsvart grotta.

Det finns förstås bara ett sätt att få veta. 2003 Graillot Crozes-Hermitage är imponerande tätt och djupt rubinrött i glasen. Här finns ingen slutenhet; doften är stor och potent med mosade svarta vinbär, hallon och körsbär som legat en tid i likör. Vidare några hyvelspån från bänken i en vedeldad bastu och lite stickiga toner av nyoljat virke. Slutligen sötlakrits, oliver och urpsrungstypiska toner av kådig pinje och garrigue. Riktigt fin doft att sniffa på. Smaken ger massor av frukt och en rejäl struktur där avslutningen har en matta av tanniner. Syrorna är klart fräscha och ringer ut fint i avslutet av lakrits, mineralkaraktär och väl avvägd värme.

Välkommen in i matchen igen! Det här uppför sig precis som man kan förvänta sig av en nolltrea och är till på köpet jättegott. Mina tidigare intryck av vinet som den bästa av de senaste årens årgångar från Graillot kvarstår, även om nollfemman kanske kan spurta om när den väl vaknar. Trots årgångens värme tycker jag det här känns fast förankrat i norra rhônedalens mylla. Att det trots allt är en liten bit kvar till hur mycket jag gillade vinet när det släpptes för drygt tre år sedan säger nog mest om min svaghet för ung graillotsyrah.

11 kommentarer:

Mina Vinare sa...

Visst är 2003an ett unikum? Bättre än så blir det inte när det gäller Graillots viner. Om det inte kommer en ny 2003a vill säga. Det som sägs om 2003 i Frankrike är bara struntprat. Kanske de vita vinerna inte visar sig från sin bästa sida rent generellt men de röda är bara helt fantastiska. I alla fall de från Rhône och Bourgogne.

Trevlig helg!

/ MV

Frankofilen sa...

Hmm, vad sägs om 2003 i Frankrike nu igen? ;-)

Jag tycker många viner beter sig precis som förväntat: tilllgänglighet redan från start, mycket frukt, värme och lite frågetecken kring hållbarheten. Fast mina smakprover är förstås en mikroskopisk del av helheten.

MMM sa...

Låter mycket trevligt! Jag hade redan gjort slut på mina 2003:or när det dök upp flaskor på Vinforum - så nu har jag fler igen. Snart dags för uppkorkning!

2007:an är tuffare. Men jag tror nog att du fixar den också Franko.

Frankofilen sa...

Jag får försöka klara av nollsjuan ;-)

Att du köper fler nolltreor måste bero på att du gillade den, eller?

Mina Vinare sa...

Värme, mycket frukt och tillgänglighet! Vad mer begär du?

Alvarligt talat så är det ju precis så det ska vara. Ikväll och resten av helgen blir det Aussie för hela slanten. Efter en vecka med bara CndP (som jag älskar) sitter jag ändå tårögd ikväll med varmt, fruktigt och tillgängligt vin i glasen!

/ MV

MMM sa...

Franko> Jag minns knappt nu (före bloggar och anteckningar) - men visst fanns det syra att balansera upp vinet. Jag har en ljus bild i minnet i alla fall. Vinet kom ut till ett rysligt bra pris (200 DKK för två flaskor).

Frankofilen sa...

MV - "Värme, mycket frukt och tillgänglighet! Vad mer begär du?", nej det låter väl inte så dumt ;-) Få se om det blir något av det imorgon...

MMM - Blir roligt att läsa vad du tycker om de nya flaskorna. Och det där priset är riktigt bra.

Mina Vinare sa...

Det gör det säkert. I alla fall med mina ; )

Anonym sa...

Det här är precis det jag vill ha. Och så hittar jag varken flaska eller producent när jag söker hos monopolet... Visst finns Graillot att köpa/beställa?
Vad tycker du är ett alternativ? Om jag nu ska springa ner till Anitras gamla place imorgon? (Nordstan, Gbg)

Frankofilen sa...

Jim, sorry to break it to you men välkommen till Sverige. Graillot brukar svischa förbi någon förmiddag i november varje år. Fast just nolltrean har en lite varmare och smått unik profil jämfört med andra årgångar jag har provat.

Vill du ha företrädesvis syrah av maffigare snitt i butiken i Nodstan imorgon skulle jag istället köpa 2006 Château de la Negly La Falaise (nr 96382) - syrahdominerad, sydfranskt garriguepräglad, och lite slankare än en del tidigare år - eller kanske 2006 Finca Sandoval (nr 97814),även om jag inte smakat den senare. Är du nordrhônsk puritan finns förstås både 2006 Les vins de Vienne Saint-Joseph (nr 2208) och 2006 Delas Crozes-Hermitage Les Launes (nr 2800) som brukar få goda vitsord. Eller kanske en amerikanare från Qupé? Nr 97879 resp 97879, prisnedsatta är de också men nu är vi inne på viner jag inte smakat själv. Kan du tänka något annorlunda och vildare tycker jag du skall prova 2005 Barral Jadis (nr 96410). Du hittar flera poster om den bland bloggarna, inklusive min. Fast nu är vi rätt långt från 2003 Graillot. Lycka till hur som helst.

Anonym sa...

Stort tack för alla tips. Får bli en test nu till helgen istället..