lördag 11 april 2009

2004 Domaine de la Janasse Cuvée Chaupin


Påsklammet går färdigt i ugnen med massor av örter och vitlök och jag har förfärligt svårt att tänka bortom södra rhônedalen när det gäller vinval. Korkskruven landar slutligen i Janasses rena grenachecuvée anno 2004. Bingo!

Doften är rent stönframkallande till maten, med urläckra inslag av just grillat lammkött och örter. Kirschig frukt med både vildhallon och fikon, och så fina associationer till jord och solvarma stenar. Det är inget snack om varifrån det här vinet kommer! Vad jag förstår använder Janasse en liten del nya barriquer i denna cuvée, men de har sedan länge smält in i bakgrunden och gör sig endast påminda i form av lite choklad som säkert lika gärna kan komma från äldre grenacherankor. Helheten känns urtypisk och traditionell med drag av jod och sjögräs.

I munnen finns gott om söderns värmande solsken. Mellanår på de här breddgraderna betyder ju sällan kartig bortregnad grönhet, och jag behöver inte mer fruktmognad än så här. Snygg balans med apelsinlika syror och sandiga tanniner i slutet; eftersmaken är lång med inslag av örter och lakrits. Påminner en del om 2005 A la gloire de mon Grand-Père, men kanske en nyans mörkare och utan den stickande känslan av alkohol. Fantastiskt gott, och förstås en lysande kavaljer till lammet.

9 kommentarer:

JW sa...

Gaah, Chaupin. Nu ångrar jag att vi provade Xavier CdP till lammet istället för att korka upp något från Domaine de la Janasse. Jag har inte provat 04:an men det här låter fantastiskt gott.

Frankofilen sa...

Gaah, Xavier! Hur var den? Måste förstås smakas någon gång, men den lär ju finnas kvar ett tag.

JW sa...

Nja, det var inget gaah (som skall läsas som ett positivt uttyck) men helt ok. Inte tycker jag att det är den "blockbuster" som flera talar om heller. De 85 p vinet fick i LG tycker jag nog är ett ganska rättvist betyg. Direkt ur flaskan doftade vinet nästan ingenting men efter ca 1 timme i karaff bjöds det på blyg jordgubbsdoft, en del örter och lite kirch. Smaken var elegantare än väntat med ok syror och lite lakrits i slutklämmen där alkoholen gav lite hetta. Nästa flaska får nog ligga till sig ett par, tre år iaf.

Mina Vinare sa...

Fegis…

Här har jag väntat hela Påskhelgen på en post om 2005 Pure och så blev det en Chaupin!

Allvarligt talat så är naturligtvis även detta kul läsning. Janasse är en riktig favorit. Helt klart lite förbisedd i Sverige men det beror nog mer på importören än konsumenterna.

Beträffande Xavier så verkar det vara en ny Graillot på G. Provade CndP 2007 i förra veckan och jag håller nog med JW men kan lägga på ett par poäng. Känns som 87/88 för min del.

Det som dock var tydligt var friskheten i vinet och om det beror på årgång 2007 eller producenten vet jag inte men lite ovanligt kändes det.

Väntar fortsatt på din Pure…

/ MV

Björn sa...

Även jag provade Xavier för en vecka sedan och jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Så mycket Chateauneuf för pengen kan jag inte påminna mig att jag fått tidigare. Betänk att den t.ex. är 35 kr billigare än Mont-Redon och jag är tveksam till att den kommer att vara loka bra när motsvarande årgång dyker upp på SB. Men visst behöver Xavier ligga till sig ett tag för att bli riktigt bra. Kvällens inmundigade Pure -06 var betydligt mer drickfärdig som jämförelse.

Mina Vinare sa...

Hej Björn!

Det var länge sedan.

Med risk för trådkapning.

Visst har du rätt i att priset är okej gentemot mycket annat från distriktet. Däremot tycker jag inte att det är värt 199kr. Finns mycket trevligare viner med CdR på etiketten men även GSM viner från övriga Sydfrankrike eller till och med nya världen.

Sedan ska det kanske tilläggas att vinet är väl ungt. Kanske händer det massor om ett par år.

Verkar som om herrn gillade 2006 Pure?

/ MV

Björn sa...

2006 Pure var riktigt bra, och ännu bättre än den förra flaskan som dracks i julas. Den rycktes direkt ur källaren och höll ca 14 grader när korken drogs. Trots det visade den upp ett härligt register redan från början. Till lammsteken med svartvinbärsgeléspetsad gräddsås visade den varför man dricker vin till mat. Ren och skär hedonism!!

För att återgå till Xavier så... Jag tror att den kan bära prislappen med stolthet på några års sikt, åtminstone med mina smakpreferenser. Dock avstår jag gärna fler provsmakningar för närvarande, och jag kan bara beklaga att den käre JW korkade upp en flaska till sitt lamm redan i år. Lite mer än 85p tycker jag ändå att den är värd redan nu.

Frankofilen sa...

MV - ledsen att göra dig besviken. 2005 Pure såg ut att ligga så bra där den låg och med allt snack om slutenhet så det blev den här flaskan istället. Vi får väl se om jag lyckas hålla mig...

Janasse ja, visst har de en svensk importör? Som verkar ha gjort sitt bästa för att mörka producenten. Jag har aldrig sett några flaskor vare sig i mellansläpp eller i BS.

Tack för mer input om Xaviers nollsjua.

Mina Vinare sa...

Hej igen!

Ledsen för sen återkoppling.

Jag fortsätter att vänta med spänning. Förstår din respekt mot 2005 Pure men om jag var som du skulle jag chansa. Jag tyckte senaste flaskan var ljuvlig. Kan naturligtvis finnas variationer så jag ska inte lura in dig i något som kanske både du och jag får ångra.

Kul att läsa om Chaupin. Själv har jag inga 2004or och har inte provat den heller. Verkar på dig som om den var både lite utvecklad och redo för konsumtion. Som substitut till Pure var det nog ett bra val. Janasse är (eller har varit?) representerade av Vinalliansen i Sverige (www.vinalliansen.se). Mig veterligen har de aldrig sålts via Systembolaget utan endast till restaurang. Privatimport har dock fungerat med lite tjatande. Inte så flexibla och inte prisvärda heller men det har gått. Kanske är det förändring på gång beträffande importören. Annars är Jysk Vin i Danmark ett alternativ.

Xavier är precis som Björn skriver ett prisvärt vin jämfört med mycket annat från Chateauneuf du Pape. Fast jag tycker att det är 100kr för dyrt jämfört med vad man kan få från Côtes du Rhône. Det som gör mig lite bekymrad är att det känns som om det kan bli ett vin som med dunder och brak basuneras ut som superfynd och ett vin för alla. Det brukar lätt bli så när drevet går. Om man beaktar att det kostar 199kr så finns det ganska mycket annat vin att köpa för samma pengar och det glöms lätt bort.

Nu är det ungt och kanske utvecklas det massor precis som Björn är inne på. Kanske får jag ångra mig men jag provade det mot bland annat 2005 Allegrini Valpolicella Superiore som kom nu i släppet för 99kr och det var ingen tvekan om vilket som var det prisvärdare vinet.

Eller prova 2005 Mas de Lavail ”La Desirade” (nr 97853) från Côtes du Roussillon-Villages (50% syrah, 25% carignan och 25% grenache) som också kostar 99kr. Det är ett fynd.

Björn,

Kul med 2006 Pure. Visst har det blivit ännu godare och bättre på kort tid. Håller helt med dig om att det utvecklats till ett godare vin.

/ MV