fredag 17 december 2010
2008 Melville Syrah Estate Verna's
Vi ger oss på ännu en flaska av Melvilles Verna's, mindre än två månader sedan förra gången. Och de fina intrycken består. Samma druvtypiska doft av mörka bär med samma skönt charkiga inslag av lufttorkad skinka och rökt bacon. Möjligen känns violerna och tallbarren ännu tydligare den här gången med lite inslag av kåda, samtidigt som de svarta oliverna är lite mer återhållsamma. Lakrits och kryddor rundar av, och jag trillar dit på samma sätt som senast. En riktigt öppen och tillfredsställande doft!
Smaken gör inte ont heller. Vi håller visserligen rätt hårt på serveringstemperaturen, men jag har inga som helst problem med etikettens 14,9 procent, och frukten har en sval karaktär trots sin yppighet. Syrorna får betecknas som höga med citrusinslag. Lång, kryddig eftersmak.Väntar man sig en slank nordrhônare från 2008 blir man förstås besviken, men själv tycker jag det här är en klart tilltalande kalifornier från en av delstatens svalare appellationer. Riktigt skönt att sippa på till uplösningen av Mad Men säsong två. (91-92)
PS. Man blir förstås nyfiken på Melvilles 2008 Syrah Donna's som släpptes i BS den 1/12 (och som klockade in på rent uppseendeväckande 98 Parkerpinnar). Trots en lagd e-beställning sekundrarna efter kl 10:00 dök det aldrig upp några flaskor. Någon som hade mer tur? Man kan inte låta bli att fundera på hur många flaskor Divine egentligen hade.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
28 kommentarer:
Hej!
Antagligen hade Divine de cirka 35 flaskor de sa att de hade.
MEN, den stora grejen är att det inte spelar någon som helst roll NÄR du lägger din beställning. Din beställning lagras hos den butik du valt och när den butiken beställer från grossisten levereras dina viner. Du kan alltså ha beställt klockan 10:00:01 från en butik som beställer från grossisten först ett par dagar senare... Detta vet man inte som konsument. Suck. Det är ett roulettspel. Mitt tips: beställ ett par flaskor till fem olika butiker och chansa på att någon lägger order hos grossisten snabbt.
Också, 98 poäng är -troligen- på tok för mycket. Verna's är ju precis som du skriver cirka 91-92 och jag har druckit Donna's många gånger förut i andra årgångar. Det har aldrig varit i närheten av några 98.
Fick inte heller några flaskor trots beställning i mer eller mindre samma ögonblick som mailet från Divine anlände.
Håller Chris påstående vid ebeställning? Verkar osannolikt.
/claes
Det stämmer, även om ordvalet grossist inte är helt korrekt. Det finns ett antal distributörer som kör till systembolagen. DLP, Lagena, VSD etc. De har olika bestämda beställningsdagar och leveransdagar. På en butik kan till exempel beställningarna till DLP gå iväg på tisdagar för leverans på torsdag. Om du då lägger din order på måndagen kommer den ändå inte att reserveras hos DLP förens någon dag innan leveransen. Huruvida det här är kopplat till när butikens ordinare order går iväg, eller om det är så att distributörerna väntar tills de plockar den ordinare leveransen och då plockar t.ex. kundordrar lagda tidigare samtidigt som den, vet jag inte. Men det verkar onekeligen stämma att varorna inte reserveras hos distributören när man lägger den faktiska kundordern/e-beställningen, utan först i samband med butikens nästa beställning eller leverans.
Det är åtmindstone så det verkar när man ser det i butiken. Någon på systembolagets kundservice kanske kan svara mer exakt.
Hmm, det här är för mig ny och lite oroande info. Jag hoppades att beställningarna loggades centralt och att det var först till kvarn som gällde. När jag var i kontakt med monopolets kundtjänst kunde de bara i osedvanligt kort och otrevlig ton meddela att min numera makulerade beställning gått iväg till leverantören kl 10 den 1/12, och att de inte kunde påverka något; allt ansvar låg hos importören. Det här ställer onekligen allting på huvudet om det nu är så att det slutligen hänger på de lokalt butiksanställda att få iväg ordern. Med tanke på hur sega de är i min butik på att ens få iväg ett SMS när flaskorna anlänt (oftast brukar jag själv få knalla in efter någon vecka och fråga) så tänker jag i sådant fall aldrig mer beställa med dem som uthämtningsställe. Och hur i hela friden tänker sig monopolet framtida beställningar av bordeauxprimörer och DRC om det är helt irrelevant när man faktiskt lägger beställningen?
Chris - nej, det känns väl kanske som att Parker är lite mer förtjust i Melvilles nollåttor än man själv är. Men även om man drar av mellanskillnaden så låter 2008 Donna's som något man gärna vill smaka...
Jag råkade ut för samma sak med min beställning. Jag släpade t.o.m. med datorn och beställde direkt när beställningen öppnades medan jag väntade på mitt könummer för andra godsaker.
Jag trodde ju, naivt nog, att SB med introduktionen av E-beställning äntligen lyckats ta klivet in i 2000-talet på teknikfronten men så är uppenbarligen inte fallet. :-(
Av vad jag förstått så tog flaskorna inte slut inom några enstaka minuter heller men efter någon timme så var de slut.
Jag var nog lite otydlig, det är alltså inte så att ordern behandlas av någon på butik, utan ordrar går i allmänhet iväg automatiskt på en bestämd veckodag. Min osäkerhet gällde om ordern låg i butikens beställningssystem och frisläpptes (automatiskt) samtidigt som den ordinarie ordern gick iväg till distributör eller om den låg hos distributör och hängde tills de plockade den leverans som kundordern i fråga skulle med på.
Med tanke på svaret från kundtjänst verkar det onekeligen vara så att kundordrar går iväg direkt till distributören. Om de i sin tur lägger undan varor i förväg i väntan på att de ska skickas med nästa leverans till butiken betvivlar jag.
Exempel.
Du lägger en ebeställning på en vara på måndag. Den ordern går då, troligtvis, till distributören. Säg Lagena. Butiken du vill hämta ut i har beställningsdag på tisdag och leverans på torsdag. Butikens ordinarie order går iväg automatiskt klockan 11 på tisdag. Vad som händer sedan kan jag bara spekulera i men troligt är att lagena börjar plocka med den på onsdag för att den ska vara färdig att leverera torsdag morgon. Om din vara är undanlagd hos distributören sedan måndagen eller om de plockar den samtidigt som de plockar resten av lasset är det som är avgörande.
Kundtjänst hade dock rätt i det sammanhanget att ordern är hos distributör och/eller leverantör. Eftersom beställningssortimentet är leverantörernas ensak utöver att systembolaget måste vara med som mellanhand mellan leverantör och kund. Generellt sagt. I sammanhanget tror jag att leverantör är detsamma som vi brukar kalla importör.
Sedan får man inte blanda ihop äpplen och päron. Primör och DRC-släppen handhas av systembolaget själva och som så lär ordrarna gå iväg till systembolagets centrallager. Att de potentiellt delar samma beställningssystem hos kund är inte relevant.
Det hela är lite förvirrande, och en del av den förvirring lär jag vara bidragande till med min inte alltid helt glasklara framställning. Ett bättre, och mer genomarbetat, svar måste väll ändå bolaget kunna ställa upp med om man mejlar och frågar?
Anonym - säkert kan SB själva ge ett svar om man frågar. Och jag var kanske otydlig själv med terminologin. Men det vore intressant att gå till botten med detta, om det nu de facto är så att val av butik spelar större roll än tidpunkt för e-beställning när det gäller eftertraktade nyheter i BS.
Om valet av butik spelar större roll än tidpunkten för beställning så tvivlar jag på att de skulle våga erkänna detta men det går säkert att reda ut genom att fråga ett antal importörer.
Det spelar stor roll vilken butik du väljer att beställa ifrån. Som regel är det ju större butik desto flera leveranser har de varje vecka.
På min butik så har vi tex leverans från Lagena måndag, onsdag och torsdag order går iväg två dagar innan kl 12:00.
Så är det något tex som släpps på en måndag så är det bra att veta att våran E-beställning och vanlig order går kl 12:00.Medans en grannbutiken som kanske är en mindre butik med bara en leverans från tex Lagena också har den på onsdagar deras order stopp tid är kl10:30 då finns det ju större chans att få flaskorna dit.
Så mitt tips är att prata med din butik och fråga om du kan få ett leverans schema så kan du se själv när de har leverns och vilka stopp tider de har.
Så inga E-beställningar lagras centralt.
Så ibland händer det att din order kan ta flera dagar innan den går iväg då ex den släpps på måndag och butiken har leverns på måndagar av den distributören då ligger ordern kvar i systemet tills på torsdag.
Blev lite rörigt men svarar gärna på några flera frågor..
P.
Någon har snott min signatur alltså "P.". Så det är alltså inte jag som skrivit det ovan. Nu blir det rörigt :)
P.
Det jag vill veta är vad K tyckte den här gången?
Och lyllo dig som åtminstone har en säsong kvar av Mad Men. Det har inte jag och jag har bara ett avsnitt kvar av the Wire. Vad ska man göra med sitt liv sedan?
Kan ju inte gärna dricka mer vin ...
P- jag får väl knalla runt till butikerna i Stockholm och be om leveransscheman för att därefter göra en komplex sammanställning över vilka butiker man skall satsa på att uppge som utlämningsställe beroende på vilken veckodag den förste i månaden råkar infinna sig på just den månaden ;-)
Nu är det kanske inget stort problem; det mesta i BS ligger ju ute för försäljning en längre period. Kruxet är bara när små mängder av eftertraktade viner släpps.
Henrik - jo det var lite mer positiva tongångar från K denna gång, även om det inte handlade om stående ovationer..
Det är som sagt skillnad när ett vin släpps i BS och när ett vin släpps i tillfälliga sortimentet utan att finnas i butik.
Det man ska göra när man beställer ett vin ur BS (som finns i små kvantiteter) är att kräva att butiken ska lägga en DIREKTORDER. Då går ordern iväg direkt till distributören och kommer in i systemet direkt. Gör man inte det så lagras ordern och går iväg vid nästa tillfälle som butiken beställer från den distributören.
Alla butiker kan lägga direktorder, men jag vet att många kunder fått nej när de försökt få personalen att göra detta. Det är bara att stå på sig.
Här får man veta mycket intressant som man inte hade en aning om. Jag känner mig plötsligt väldigt naiv, men det har väl att göra med att jag är van att beställa saker via Internet och SB är, såvitt jag vet, det första stället som inte registrerar beställningarna i den ordning de faktiskt är gjorda av kunderna...
Det jag, Frankofilen, och förmodligen alla andra vill ha är ett sätt att lägga en sådan direktorder när man gör en E-beställning. Är det för mycket begärt att SB ska klara av det? Det borde verkligen inte vara det.
Hej!
Om någon mot förmodan är intresserad att läsa om vinet istället för Systembolaget mycket röriga rutiner går det utmärkt här:
http://mina-vinare.blogspot.com/2010/12/vad-far-man-for-110-kronor-extra.html
/ MV
Mina Vinare: Med tanke på att det är kört att få tag på några flaskor så vill vi inte veta vad vi går miste om. ;)
Jag är dock för nyfiken för att låta bli.
@Gabriel
Klart att man kan lägga en express order.
Dock måste man tala med distributören innan annars så bara nollar de ner ordern.
Och det är inte allt lätt att få tag i de speciellt de lite mindre som kanske kör ut själv eller med DHL som du tidigare gjorde innan du mycket bra nu kör med VSD.
En orsak varför man inte för några flaskor eller de på butiken alltid kan svara varför de inte kommit någon flaska är att importörena "glömmer" att slut anmäla eller lägga som tillfälligt slut.
Eller inte ger ett ordersvar på att den inte kommer. Och även fast artikel blir nollad så är det ofta så att de ändå inte slut anmäler den ändå.
Eller meddelar när de byter årgång.....
PL.
MV - kul att någon fick tag på en flaska. Fast anonym stil utan så mycket druvkaraktär låter kanske inte så spännande...
Tips! Det finns säsong 4 av Mad Men också! Andra halvan av säsongen var brilljant. Att lägga rabarber på den är betydligt enklare än krångliga SB-beställningar. Mvh Jocke
Alltså, detta trixande för att köpa lite att dricka...
Visst blir man nyfiken på varför advokaten går ned i spagat, och de är väldigt nöjda med 2008 i trakterna av Santa Barbara. Men jag upplever Donna's som jag upplever att du upplever Verna's: riktigt, riktigt bra, utan pretentioner på världsklass. Ärligt och uppriktigt gott, helt enkelt - och det duger bra så.
Hej Franko!
Fick faktiskt tag på mer än en flaska så jag ser fram emot att följa vinets utveckling framöver. Tror att det kommer att vinna på ett par år i viloläge.
Tyvärr upplevde jag inte samma direkta Syrahkaraktär som Verna’s erbjuder och det gjorde mig en aning besviken. Skulle lika gärna kunnat vara Cabernet Sauvignon eller liknande. Anonymiteten kan liknas vid hur många Syrahviner från Europa beter sig när de inte kommer från Norra Rhône. Syrah i södra Frankrike eller Spanien och även Italien har en liknande anonymitet som gör att druvkaraktären delvis försvinner.
Däremot finns inget att invända emot kvalitén i Donna’s men faktum är att de som enbart har 2008 Verna’s att tillgå inte behöver misströsta. Det är ett bra andrahandsalternativ som dessutom förmodligen tilltalar fler med sin friskare stil.
Ha det!
/ MV
P.L,
Vilka distributörer nollar direktordrar? Det låter ju inte alls bra. Men räcker det inte att ringa till distributören då, alltså Lagena, VSD osv? Måste ni prata med importören?
Problemet med BS är att allt sköts manuellt. Det vore en stor fördel om distributörernas saldon kunde direktuppdateras mot SB:s affärssystem. Då skulle slutanmälningar ske med automatik.
Fast det bäst vore ju om SB skötte om alla transporter till butikerna från egna lager. Tänk vad vi skulle spara på miljön! :-)
Det räcker att prata med distributören.
Men är det en liten firma som kör ut själv så är det lite svårare att få tag i de.
Det skulle underlätta mycket för oss på golvet om man kunde se saldot i BS också det är lite knepigt att förklara för kunderna. Hur uppläget är.
Och att det inte är SB som har gjort reklam för den bästa boxen i DN....
PL
Jag gjorde en e-beställning någon sekund över 10:00 och har inte fått något. Det vore intressant att veta vad som händer därefter. Kanske kundtjänst kan svara på detta?
Av kommentarerna att döma så vet ingen det. Många spekulerar dock.
@Ruso
Som jag skrivit tidigare spelar det ingen roll om du beställer några sekunder efter 10:00 när det gäller BS varor.
Ordern går iväg när butiken har ordinarie leverans och det varierar på alla butiker.
Den släpptes på en onsdag och vill de sig illa så går ordern iväg tisdag veckan efter om de bara har en leverans i veckan som kommer på torsdagar.
Och står det att den är tillfälligt slut på hemsidan.
Men prata med kundtjänst så kan de se om flaskorna är plockade till dig på butiken, det händer ibland att inte alla SMS kommer fram.
PL
alla varor med 5-siffrigt som börjar med 7 eller 8 behanlas som om dom beställs från BS. Då kvittar det när du lägger din beställning utan det styrs från stoptiden på leverantören hos den butik du skickar din beställning till. Har varit i kontakt med SB kundtjänst.
Ex: artikel släpps på onsdag och du beställer då. Butiken får lverens på tidagar, då skickas din order först när stoptiden för leverantören träder i kraft.
Tack PL och Danica. Saken tycks utredd. Bra och viktig info för de tillfällen när det släpps eftertraktade varor i små mängder i BS...
Skicka en kommentar