torsdag 1 november 2012

2007 Domaine de la Janasse Terre d'Argile


Det har blivit många bloggposter om purfärska, nysläppta versioner av det här vinet genom åren. Dags att se vad som händer med lite tid på rygg. Nollsjuan var vanvettigt läcker i sin ungdom för snart tre år sedan. Ikväll handlar det om ett mer avrundat intryck, där saker som blod, lakrits, bakelit och kött kommer i första hand. Frukten finns förstås där fortfarande, men har inte samma spänst som sist. Den har snarare antagit en ännu mörkare karaktär av körsbär och fikon, och det börjar smyga sig in lite torkade drag som av russin.

Smaken är maffig och aningen tung med en rätt uppenbar hetta i svansen. Syrorna har väl fortfarande en rätt avrundad apelsinkaraktär, men förmår inte riktigt att lyfta helheten som tidigare. Det är rätt gott och klart ursprungstypiskt, men framkallar inte alls samma lyckofniss som yngre versioner brukar göra.

Note to self: Låt den här cuvéen sätta sig över max något år och drick sedan upp flaskorna utan tankar på framtiden.

8 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Yep, lagring är överskattat! ;-) 2010 var helt klockren häromkvällen, bara ett par timmar i karaffen och sen hur gott som helst. Vad ska egentligen kunna bli bättre?

Ska man lagra ut vinet är det nog säkrare att satsa på mer traddiga stilar än Janasses...

07 Les Garrigues?
07 CdP Tradition?
09 Terre d'Argile?

Drink - or hold?

Frankofilen sa...

Drick allihop ;-)

Åtminstone nollsjuorna har jag bloggat om under året... Fast 07 Tradition kan nog ligga ett tag...

Henrik sa...

Är det tunnel/trist mellanfas? Russinen antyder ju snarare over the hill, men ... Den här har jag druckit upp för länge sedan, men 09 och 10 finns i förråden och är delvis tänkta att sparas. Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, framför allt 10 är ju superb redan nu.

Frankofilen sa...

Henrik, det finns gott om frukt kvar. Bara att smakpofilen har ändrats till det sämre enl min smak, tveksam till att den kommer att bli bättre med mer lagring.

anders wennerstrand sa...

Den där varma, rätt tunga stilen har en tendens att dra åt russin och fikon med tiden, och då kryper förstås alkoholhettan fram tydligare utan ett fluffigt frukttäcke som skydd.

Mer lyckofniss åt folket. Ung frukt eller gamla löv, men rätt sällan mellantinget.

Frankofilen sa...

Så är det Anders. Fast här undrar jag om det blir nån vidare vacker höstglänta med lagring...

Anonym sa...

Är de här vinerna gjorda för att lagras överhuvudtaget? Så har iallafall jag aldrig sett det utan använder dessa för direkt konsumtion i motsats till vinernas vin, dvs Bordeaux, som kräver lagring. Moderna Rhoneviner ger mig omedelbar drickbarhet till bra pris utan plågsam Nya Världen-fruktsötma.

Frankofilen sa...

Det är nog sant för de här modernare grejerna. Traditionell Ch9 å andra sidan...