söndag 27 januari 2013

2010 Julie Balagny Fleurie en Rémont


Ser jag tillbaka över de senaste fem åren så är det framför allt två insikter som påverkat såväl drick- som köpmönster. Den första, som väl knappast undgått någon som orkar följa den här bloggen, är vilka fantastiska viner man gör i Kalifornien. Den andra är hur inihelsicke gott det kan vara med Beaujolais.

Det där sista påståendet hade tidigare utlöst huvudskakningar samtidigt som jag försökt avvärja skräckminnen av skumbananer och syntetisk frukt. Tricket är förstås att lyfta blicken från de industriella volymsviner som förpestar både marknaden och många vinälskares bild av området. För här finns både hantverk och tradition. Och en terroir som verkligen skiner igenom, om den tillåts göra så.

Ta till exempel nya stjärnskottet Julie Balagnys 2010 Fleurie en Rémont från 40-60 åriga rankor. Doften är underbart blommig, med lite kryddor och stjälkar bredvid. Flörtig och saftig gamayfrukt med körsbär, hallon och rönnbär. Krossad sten i botten, och så ett mörkare stråk bland alla blommorna. Smaken är slank och lätt, påtagligt slankare än exempelvis Morgon från Foillard och Lapierre. Därmed inte sagt att det här nödvändigtvis skulle vara sämre, bara en annan stil (även om fruktslampan i mig föredrar den ökade kraften i Morgonerna). Eftersmaken tickar på en fin stund. Blir glad av sådana här grejer.

PS. Privatimport från Vin & Natur.

PPS. Gör gärna ett virtuellt besök hos Balagny med Bertrand Celce. En av de allra bästa vinbloggarna därute.

1 kommentar:

Red Scream sa...

Jag kommer ihåg när jag själv var i St Ynez Valley 2008 och stod inne på Brander. Ett ungt amerikanskt par hamnade i livlig konversation med "pourern" om vilka vingårdar i närheten som var bra. Pourern tog fram en karta och pekade - han kände alla. Jag försökte lyssna för att snappa upp något men allt jag hörde var "awesome, awesome, awesome." Paret fick säkert 20 tips på vingårdar i närheten som gjorde bra viner. Även om alla de facto inte var/är "awesome" så fanns det nog en hel del sanning i det. Det finns mycket gott däröver! :-)