fredag 27 april 2007

2004 Pio Cesare Barbera D'Alba

Vilket är världens bästa pizzavin? Majoriteten av gångerna skulle jag svara Barbera, som gjort för att drickas under okomplicerade former till pizza med sin undomliga frukt och syra. Ikväll gör vi hemgjord pizza med en deg på durumvete, vatten, olivolja och salt. Till fyllning använder vi hemlagad tomatsås, färska champinjoner, serranoskinka och mozzarella resp tomatsås, pesto, gambas, körsbärstomater och mozzarella.
2004 verkar bli en fin årgång både i Piemonte och Toscana. Några 2004 Baroli har jag inte sett ännu men först ut från Piemonte är som alltid lillasyster Barbera som dyker upp i denna årgång av och till på systemet just nu. Det här är den fjärde flaskan vi dricker av detta vin.

Färgen är mörkt tegelröd. Doften, som öppnar upp sig efter någon halvtimme i karaff, är stor och bärig med inslag av körsbär, violer, mörk choklad och vanilj. Smaken är medelfyllig med lite god körsbärskärnig bitterhet och bra syror, stöpt i samma husets form som deras Langhe Nebbiolo med tydliga avtryck av ekuppfostran. Sist vi provade tog eken väl stor plats, men denna gång är frukten mer framträdande. Även om jag inbillar mig att det saknas lite rosor och tjära för att jag verkligen skulle missta detta för en Barolo (famous last words...?) så känns vinet väldigt mycket Piemonte och det vore intressant att prova detta blint mot några nebbiolo-baserade viner, och inte minst mot Pio Cesares övriga utbud av Barolo och Barbaresco. Hur som helst gott! Barbera handlar om ungdomlig fräsch syraburen frukt anser jag, och skall följaktligen drickas ungt, och den här flaskan är riktigt god just nu, och åtminstone året ut vågar jag lova, speciellt när deras Langhe Nebbiolo verkar ha lämnat den här sinnevärlden...

Inga kommentarer: