söndag 15 januari 2012

2009 Le Vieux Donjon



Vi fortsätter att i maklig takt förgripa oss på unga nollnior från Châteauneuf-du-Pape. Och Vieux Donjon är precis som jag vill ha dem, det vill säga traditionell. Urklassisk doft med hallon, garrigue, blod, välhängt kött och de där orientaliska kryddorna jag tycker är så typiska för producenten. Den varma årgången fyller i med lite mörkare drag av kirsch och plommon, och så massor av lakrits.

Smaken är välbalanserad med sköna greppiga tanniner, bra syror och ganska återhållen alkoholkänsla, bara en gnutta kirschig värme bland lakritsen och de småbittra örterna i avslutningen. Det här måste vara en av de mer tillgängliga unga årgångar jag provat av Donjon, betydligt mer givande än till exempel nollsjuan vid samma tidpunkt. Skall man ägna sig åt jämförelser så har vinet inte riktigt lika öppen och explosiv aromatik som Les Cailloux, och här saknas kanske en liten dimension jämfört med Charvin, men en riktigt god nollnia är det. Ett lyckat barnarov, även om alla bitar förefaller sitta på plats för en god utveckling i källaren också. På återseende efter 2015-16. (91-92+)

4 kommentarer:

Ulrik sa...

Och 26 EUR hos Millesimes. Låter inte dumt alls.

JW sa...

Nej, låter inte alls dumt. I senaste Decanter hamnar vinet på plats 210 (av 215) och John Livingstone-Learmonth skriver att vinet underpresterar. Jag gillar din recension bättre.

Frankofilen sa...

Hoppsan, JW. Men det är ju knappast det första huvudkliar-ögonblicket Decanter bjuder på. Förstår inte riktigt vad JLL syftar på, tycker vinet levererar ungefär som väntat. Vi dricker resten av flaskan ikväll, klarat natten i kylen fint. Möjligen kan man anmärka på att de mörka dragen är tydligare idag, och det finns lite drag av torkad frukt i svansen som man gärna inte vill skall bli tydligare med lagring. Varmt år som sagt, men jag tycker Donjon har parerat hettan och torkan bra. Gott.

Henrik sa...

Jag provade den här på Bristlyprovningen i våras och tyckte att den var strålande och trodde mycket på framtiden. Knäckte en 08:a förra helgen och den var ju också fin, men utandet där riktiga oumphet i mitten. Som jag och mina anteckningar minns det var 09 om inte huvudet så i alla fall skalpen högre. Tycker dina noter är rätt samstämmiga med mina, så jag försöker nog avstå att förgripa mig på den - ett tag till i alla fall.