I dagens nummer av gratistidningen Metro finns en granskning av restaurangers påslag på vinpriserna. Resultatet kommer inte som en överraskning för den som någonsin beställt in en flaska på krogen. Man tjänar grymma pengar på gäster som vill dricka vin till maten, och påslag på 400% är inte ovanligt.
Vad som däremot är intressant är kommentarerna från restaurangägare och sommelierer. "Vi måste ta en titt på detta" säger chefssommelier Sören Polonius efter att Metro konstaterat att Grill har bland de högsta påslagen. "Det skall självklart inte vara så höga påslag... Gästerna skall inte behöva betala ett så högt pris".
Ha! Så här har det ju sett ut så länge jag kan minnas, och det är dessutom mer eller mindre satt i system av väldigt många restauranger. Sverige är helt enkelt ett av de vinfientligaste landen i västvärlden när det handlar om restaurang, även om undantag finns. Dessutom tycker jag Metro hamnar lite snett när man bara fokuserar på procent. Riche utmålas som en restaurang med mindre påslag. Och visst, 2007 Dunn Howell Mountain ligger bara 150% över priset på Systembolaget. Å andra sidan handlar det om 1200 spänn för att dra en kork och tillhandahålla glas.
Jag är kanske för pessimistisk, men jag tror inte Metros artikel ändrar på ett dyft. Men det är förstås bra att ämnet lyfts upp och diskuteras. Och lösningen är ju så enkel. Om det kan bära sig att slänga på 300 spänn på en femtiokronorsflaska finns det ingen anledning att lägga på mer på en tusenkronors. Fasta påslag skulle få folk att dricka bättre viner, som gör maten större rättvisa. Som det är nu dricker jag hellre öl.
PS. Hela listan, som det heter.
fredag 14 september 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
13 kommentarer:
Restaurangerna måste lära sig ta betalt för maten och inte räkna hem vinsten på viner till överpriser. Ta Råkultur t.ex. (bara för att det var där jag åt senast) Maten går inte på mer än 200 sek, men så kostar Wittmann Trocken eller Burklin Wolfs Wachenheimer över 500 SEK. Goda viner absolut, men knappast värda sitt restaurangpris. Nä ta hellre 300 för maten och resonligt för vinet. Skulle de ha fasta påslag så kanske det skulle vara värt att betala 700-800 för en GG och få bättre valuta för pengarna ,men de ligger ju ändå över 1000 sek i regel ute hos restaurangerna.
För min del gör det ingenting om totalsumman på kvittot är densamma, men jag går dit för matupplevelsen och vill betala vad det faktiskt kostar. Att bli rånad på vinerna ger en klart bitter eftersmak.
Word! Jag fick nästan hicka när plonket på "Och Himmelen Därtill" som kostar 75:- på Bolis drar iväg till 510:- i vinlistan. De djävlarna har ingen skam i kroppen.
Dessutom, "Det skall självklart inte vara så höga påslag... Gästerna skall inte behöva betala ett så högt pris", vilket kvalificerat skitprat.
Det är dessutom enligt några icke nämnda importörer inte ovanligt att restaurangerna efterfrågar för Svensson okända viner med enda syfte att ta ut ockerpriser. Man skall inte enkelt kunna jämföra med Bolis. Respekt för kunden? Fuckers!
Det skulle ju vara jäkligt intressant att starta en restaurang med vinet i fokus, där prissättningen av vinerna bygger på en normal räntabilitetsprincip istället. Säg att man lägger på X antal procent istället på inköpspriset inklusive kostnader för leverans. 10% läggs på för förräntning år 1 och 5% för hantering. För viner som lagras mer än ett år lägger man på ytterligare 10% efter år 1 (=höjer priset) osv, för att få förräntning på investeringen. För övriga lagringskostnader (t.ex. hyra + el) lägger man på ytterligare några procent, och vips så har man ett rimligt utpris. Ett pris som bygger på ungefär samma principer som gäller i övriga näringslivet. Tänk att det ska vara så svårt.
Om man granskar listan lite nog ser man att de jämför Échezéaux Grand Cru 2007 från DRC som Gondolen har listad med bolagets Jadot.. Vissa flaskor är magnum på restaurang och vissa är magnum hos bolaget, inget artikeln tar hänsyn till uppenbarligen. Sen håller jag med att Metros användande av procent är helt fel. Tyvärr ser många restauranger det på samma sätt och använder sig av färdiga procentmodeller för påslag på viner, istället för att behandla varje vin individuellt.
Jag håller med om att vinpriserna på restauranger i allmänhet är helt åt helvete, men en sån här skitartikel ihopslängd på en fikarast hjälper inte att ändra på det. Och uppenbarligen så köper folk samma gamla vin för 299kr på krogen som de dricker hemma, annars hade väl ingen restaurang haft de vinerna? Men en flaska från systembolaget för det priset finns inte ens på kartan.
"Som det är nu dricker jag hellre öl"- påslagen här ligger väl i samma liga? 400%?, minst! bara att påslaget är lägre i kronor..
Erik
Jo, ölpåslaget är sannolikt ännu högre procentuellt sett, men å andra sidan behöver du inte slänga på 1200 spänn för att bli nöjd...
Metros journalistiska kvaliteter kan man såklart diskutera. Slutsatsen stämmer ju dock.
Sen kanske man ännu tydligare skall hylla de restauranger som faktiskt har en klockren prispolitik på vin. Som senaste besöket på Pubologi för några veckor sedan. Drickmogen Pégau runt två gånger vad inköpspris låg på för flera år sedan. Magic stuff, och givetvis kommer man tillbaka dit.
För viner som säljs på glas förstår jag procentuella påslag i sig men inte att de är så höga. Där har ju restaurangen en risk -- man kanske bara kan sälja ett glas för en flaska. Men det blir ju snett när man räknar hem hela kostnaden på första glaset.
För viner som bara säljs på flaska finns ingen anledning att lägga på en viss procent. Vad som ska räknas in i priset handlar mycket om hur man vill profilera restaurangen och vad som lockar de kunder man vill rikta sig till. Hur som helst borde ett fast påslag oavsett inköpspris, eller ett påslag som åtminstone inte stod i direkt proportion till inköpspriset vara mer gynnsamt.
Visst är ölpriserna uppbyggda på samma sätt men som sagt så blir ju priserna ändå humana. En lokal pub har lyckats streta emot en del och säljer även dyrare ölsorter till samma snittpris. Deras påslag är också i grunden humanare än vanligt även på billigare ölsorter.
Oavsett om Metros journalister har rört ihop denna "story" på en kvart är det bättra att ta upp den.
Prisbilden på de svenska restaurangerna är helt snedvriden i mina ögon och jag gör även som många att dricka en öl istället. Dock ska det sägas att anledningen är till lika delar att de flesta restauranger om man bortser ifrån vissa stockholms restauranger att de har ett extremt begränsat utbud av viner. Och viner de faktiskt tar in är samma viner som ligger på bolagets "top 10" av vad folk köper.
Man borde kolla mera på systembolgets inköpt, där man tar ut ett fast påslag oavsett om vinet kostar 50kr eller 500kr.
I övrigt kan man även säga att de ända som faktiskt tycker detta är värt att diskutera är vinintresserade som dessvärre är en minoritet. Om detta vore Frankrike hade bönder åkt runt med traktorer i Paris och dumpat dynga runt parlamentet.
Värt att ta upp men jag tvivlar på att någon förändring kommer att ske. Konsumenterna måste få en bättre och starkare handlingskraft innan det sker något i detta.
Anders
Läste artikeln på tunnelbanan igår. Slarvig research men obetalbara bortförklaringar från Melker och Sören.
Förresten, vi har fått en nystartad restaurang i Hornstull. Plattform 10 ser ut som ett välkommet barhäng för båda locals och andra. På listan kom de flesta vinerna från Vinovativa och Grand Bouteille. Ögonen fastnade vid Faiveleys 2005 Clos des Cortons som kostade 1500. Häromåret köpte vi en flaska för 995 på Passagen. Ungefär så skulle det kunna se ut lite oftare.
Linje 10 hette den ju.
http://linjetio.com/meny.html
Var nyligen på Gastrologik och råkade i oförstånd beställa in Leitz Kirchenpfad. Stod och velade mellan den och något från Burklin. Nåväl, sommeliern tyckte att Leitz var bra, rekommenderade den och det var rätt få viner under 1200 SEK på listan. Vinet var högst ordinärt och i sanning en besvikelse för 700 kronor. Inte blev det bättre när jag såg att den på SB kostar 129 kronor. Torde vara svenskt guld i hutlöst påslag. Och ja,, det kommer att dröja innan jag går till Gastrologik igen.
Nästan så att jag frossar lite i deras uteblivna Guide-utmärkelse. Ty de har redan haft besök med inspektören lät sig inte imponeras.
Låter helt osannolikt att en vinansvarig och erfaren sommelier inte skulle känna till hur prissättningen är. Vad är det då en sådan arbetar med? Eller att en av Sveriges mest erfarna restauratörer inte vet vad hur man tar betalt för viner på restauranger. Kan det verkligen vara möjligt??........
(Tänk, har man gett upphov till ett bevingat ord?!)
Det mest obscena priset jag råckat ut för var på Mårten Trotzig där de sålde en Claude Val Rouge för 399 kr (på systemet då 56 kr, nu 59). Ska också nämnas att det var deras billigaste vin.
Vi strutade i dem och gick på 19 Glas där du får väldans mycket bättre vin för pengarna med mycket mindre påslag.
Men frågan kvarstår - vad kan vi göra för att åstadkomma en förändring?
2010 Chablis Saint Martin för 450:- på Gondolen och 360:- på SB. Vad den duktiga journalisten på Metro har glömt att dubbelkolla är att SB´s pris är för en Magnum flaska.
Om man inte kan göra en bättre research än så, kan det vara. Har någon räknat på vad det kostar att driva en restaurang i Sthlm idag?
Då skulle inte tonen vara så bitter här utan mer förståelig.
Mvh
Sven
Skicka en kommentar