onsdag 6 juni 2007

1994 Dr. Pauly-Bergweiler Erdener Herrenberg Riesling Auslese

Det är för mig ett mysterium att Systembolaget gång efter annan kan erbjuda rejäla partier av fullmogen tysk riesling till vrakpriser. Finns det verkligen ingen marknad för de här underbara, lätta och mogna vinerna på hemmaplan eller internationellt? Men jag klagar inte, det är bara att tacka och ta emot. Den här gången släpptes 2400 flaskor Auslese från den duktige producenten Dr Pauly-Bergweiler från den i Mosel fantastiskt bra årgången 1994 som vi väl alla minns för Sveriges insatser i fotbolls-VM med tanke på kvällens fotbollsmatch och allt. Själv minns jag speciellt matchen mot Rumänien som vi såg på en pub i Dublin på storbild...men nu kommer jag från ämnet. Läget är Erdener Herrenberg, ett lite halvobskyrt sådant som jag inte känner till sedan tidigare. Den här flaskan hade jag inte alls tänkt öppna idag, men då jag sorterade in de sista flaskorna från släppet märkte jag att just den här hade läckt och var lite klistrig vid flaskhalsen - bäst att konsumera snarast alltså.

Korken är nästan svart och lite mörjig på ovansidan, men resterande del ser fräsch ut, den höll dessutom och föll inte i bitar vilket bådar gott. En första sniff visar att vinet är i utmärkt kondition. Färgen är mellangul. Doften är läcker med fina mognadstoner - trasselsudd och cykelverkstad, men även bokna gula äpplen, honung, citrus samt lite inslag av skogsglänta? I munnen är vinet friskt med inslag av äpplen och mineraler med fräsch syra parad med aningens uttorkad sötma innan allt mynnar ut i en härlig klingande ren och fräsch eftersmak. Löjligt gott till ett rent löjligt pris -bara några tior mer än missfoster som Happy Cat och allt vad de heter. Så här skall halvtorr riesling smaka! Tack för det Systembolaget.

Vinet hittar du här.

Inga kommentarer: