fredag 2 maj 2008

1992 Weingut von Othegraven Kanzemer Altenberg Riesling Spätlese


Det såg ut som väntat när jag klev in på monopolets flaggskeppsbutik på eftermiddagen - ekande tomma hyllor, besvikna miner och en lätt Östeuropeisk atmosfär. Nåja, man får väl skylla sig själv om man tror att det går att kombinera nyhetsinköp med arbete. Lika bra att räkna in semestern i flaskpriset. Men det kanske kommer påfyllningar? Utifrån lagersaldona imorse var det en ganska liten del av den på förhand bestämda kvoten som faktiskt fanns på hyllorna idag; det gällde för flera av vinerna jag var intresserad av. Kan man ana en ny policy med någon sorts dubbelransonering där en liten del säljs på släppdagen och resten pytsas ut efter hand? Marssläppet såg åtminstone ut så.

Hur som helst, det är helg och vi har J&L på en efterlängtad middag. Här kommer några korta noteringar tagna i förbifarten. Kvällen inleds med en flaska som jag faktiskt fick tag på när den dök upp i mellansläppet. Fast jag hade nog missat den om inte Finare Vinare vänligt nog pekat med hela handen och påpekat att det här bör ni nog smaka. Tusen tack för det tipset, för det här är fantastiskt gott och det största rieslingfyndet vi druckit på länge. Mineralig avrundad doft med gula äpplen, citrus, vita päron, finaste petroleum och till och med lite undervegetation. Eller är det möjligen en gnutta jordig källardoft i den här flaskan? Nåja, vinet är iallafall i fint skick. Riktigt höga syror som skär som en laserstråle genom sötfrukten innan allt avslutas i en knappt halvtorr läcker eftersmak som får saliven att rinna ordentligt. En riktig humörhöjare. Hur kan man göra sådana här viner med bara 7,5 % alkohol? Flaskan tar slut fortare än kvickt nästan innan våra gäster hunnit sätta sig, en perfekt start.

7 kommentarer:

JW sa...

Tusen tack för mycket trevlig middag. Både L och jag gick hem med ett saligt leende på läpparna. Vilken lyx!

Kan bara hålla med dig om SB och jag undrar stilla; Var är resten av flaskorna? Kanske försvann de via beställningar från andra butiker i landet?

Har aldrig hållt Riesling särskilt högt men här kom alla föreställningar på skam. Vilket läckert vin, lysande aptitretare. Borde köpt fler...

Frankofilen sa...

Det dyker nog upp lite påfyllning nästa vecka skulle jag gissa. Det är bara att vänja sig, så här är det på släppen. Håll ögonen öppna.

Riesling är nummer ett när det gäller vita viner för mig. Kul att du sett ljuset ;-) Bara att fortsätta botanisera...

Finare Vinare sa...

Riktigt kul att den rara gamlingen visade sitt bästa även i ert sällskap. Visst finns det lite källartoner, men inte mer än vad som är acceptabelt. Flaskorna verkar hålla en jämn kvalitet, tycker vi (med ett statistiskt underlag av två ;-)

Frankofilen sa...

Flaskan var i gott skick, däremot var korken katastrofal och smulades sönder helt. Det blev till att ta fram kaffefiltret. Hoppas kommande korkar är bättre.

Anonym sa...

Knep tre av sju flaskor som fanns kvar i Nordstan. Korken var smulig/spröd, lyckligtvis föll inte många korn i flaskan... Tack för detta och alla andra tips.
Lysande blog.

Frankofilen sa...

Låter ju lite illavarslande för kommande uppkorkningar... Men vad tyckte du om vinet, Jim? Nöjd hoppas jag?

Anonym sa...

Vinet var helt fantastiskt. Kan inte minnas när jag drack en så god Riesling. Bästa tysk jag köpt någonsin från systemet..