fredag 27 juli 2007

Fortsatt semester

Vi har helpension inklusive barnpassning hos mina föräldrar. Till lunchens Salade Niçoise drack vi en flaska 2006 Domaine de la Sauveuse Cuvée Carolle Rosé som var en riktigt trevlig rosé med laxrosa färg med dragning åt det orangea hållet, i både doft och smak återfanns de sedvanliga röda bären och örterna innan allt mynnade ut i en matvänlig bitter eftersmak som fungerade utmärkt till både sardellernas sälta och Dijonvinägrettens syra. Gott och enkelt, och "Vigneron Indépendant"-loggan på flaskhalsen ger som vanligt några gratispoäng i min bok. Hmm, det kanske är cinsault det hänger på som Finare Vinare hävdar. Till kvällens entrecôte dracks två sydrhônare från 2004: en Châteauneuf i form av Domaine du Vieux Lazaret samt en Vacqueyras i form av Le Clos de Caveau som jag skrivit upp tidigare och som numera tyvärr är definitivt slutsåld. Vacqueyrasen bjöd som vanligt på härlig körsbärsfrukt, röda bär, och rejäla doser garrigue och vitpeppar. Just denna flaska hade också mera kåda och tallbarr jämfört med tidigare. Châteauneufen var betydligt mera svårflörtad, första timmen fick den sin stjärt så sparkad av Vacqueyrasen att det var löjligt men med ytterligare lite luft växte den ett par storlekar. Aromspektrat var här mörkare med drag av rått kött, lagerblad och lakrits utöver körsbären vilket jag tillskriver Mourvèdrekomponenten. Helt enkelt mer "funk". Trots en stark spurt nådde den aldrig upp till Vacqueyrasen som kändes längre och bredare och med fylligare och mer komplett mittparti. Den dyrare och mer namnkunniga Châteauneufen kändes enklare och tunnare. Jag tror alla runt bordet höll med. I vilket fall som helst kul att jämföra, och båda vinerna var goda - jag gillar verkligen de 2004:or från södra Rhône vi har provat hittills.

Inga kommentarer: