söndag 7 november 2010

2007 Brunel Les Cailloux


Hur gott är inte det här då? Les Cailloux Tradition tillhör en väl tilltagen handfull av mina absoluta favoritviner i Châteauneuf-du-Pape; sådana jag helst vill köpa i varje årgång. Fortfarande skapligt billigt, och samtidigt så ofta mitt i prick för min smak. Givetvis sviker inte Brunel i en årgång som 2007. Vinet har en strålande doft, proppfull med ursprungsmarkörer. Här trängs tång, solvarma stenar och lavendel tillsammans med slösande mängder örter och en komplex kryddighet med vitpeppar. Frukten är skinande ren med ett urläckert spel mellan rött och svart - körsbär, björnbär, hallon, jordgubbar och lakrits med något fikon mitt i fruktkorgen. Inslag av grillat och rått kött sätter fart på spottkörtlarna. Väl i munnen möts man av finfina apelsinsyror, ett skönt grepp och en bra, sval balans trots en rejäl skopa nollsjuefrukt. Vinet är ordentligt fullmatat, men uppvisar inga vassa kanter efter en försiktig långluftning i flaska, och munkänslan är läckert krämig. Lite behaglig värme i svansen men ingen brännande alkohol, däremot massvis med salt mineralkaraktär. Förstås galet ungt, men stor njutning redan nu. Kärlek. (92-93+)

Inga kommentarer: