tisdag 30 april 2013

2006 Giacomo Fenocchio Barolo Riserva Bussia


Osso bucco. Risotto. Och så Fenocchios underbara 2006 Bussia Riserva med några timmar i karaff. Mer behövs inte för att jag skall sitta med ett fånleende på läpparna. Det här är smått underbara grejer, i en stil jag har otroligt svårt att värja mig mot. Rödlätt frukt med nypon, tranbär och körsbär, och så en oerhört sinnlig ton av rosor över lakrits, menthol, grusmineraler och en örtkvist. I munnen perfekt avvägda finlemmade druvtanniner, strålande syror och en fin koncentration trots all lätthet. Lång, järnmineralisk efterklang.

De senaste månaderna har jag provat Fenocchios 2008 Barolo normale och 2006 Barolo Villero, men det här är faktiskt på en annan nivå. Sådan här renhet och slank elegans går väl egentligen bara att hitta i riktigt bra pinot noir och nebbiolo. Ett mycket vackert vin. (94)

PS. Hemsläpat från Köpenhamn tack vare Finare Vinare. Går också att hitta hos högintressanta Gaston Vin.

6 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Låter inte som du har några större krav för att vara nöjd... Perfektion räcker långt... Blir enormt sugen på att fira 1:a maj med en Fenocchio 06:a men kanske är det mera rätt med en Mascharello ?

Frankofilen sa...

Min smak är enkel, jag gillar bara det bästa ;)

Finare Vinare sa...

Skönt höra att den landade rätt! Även om oddsen var rätt låga ;-)

Lessrof sa...

Ja nu kliar det i fingrarna att korka upp 04:an. Vad tror ni? Öppningsläge?Någon som provat?

Finare Vinare sa...

Inte sen förra våren.

Den är säkert spelbar nu också, vi får väl öppna en och se...

Vinosapien sa...

som av en händelse...gissa vad som avnjöts igår;)
http://vinosapien.com/MyTastings?Actor=vs2400&TasteDate=2013-04-30

håller med om vartenda ord du skriver. precis som du avslutar...ett vackert vin.