måndag 16 juni 2014

2001 Faustino 1 Gran Reserva


Det här måste väl vara systembolagets ohippaste vin? Kitschig rembrandtetikett, check. Dito ett fånigt guldnät som mest skriker turistfälla. Och så en gråblästrad specialflaska. Sjuttiotalet ringde just och ville ha sitt vin tillbaka. Ostfonduen puttrar och det är visst partnerbytarparty i gillestugan senare, höhö.

Men hallå där. Skärpning! Vi talar om riktigt traditionella grejer. Det här är dessutom utnämnt till årets vin 2013 av Decanter. Jojo, nu snackar vi yppersta världsklass med 97 poäng minsann. Dessutom har jag ju själv sagt att man måste dricka lite traditionell Rioja ibland. Här blev det ett spontanköp.

Frukten drar åt det mörka hållet med plommon och ankomna jordgubbar, och så massor av fat. Kaffe, kryddor, tobak och vanilj. Mognadstoner av läder och en försiktig antydan av stall. Det finns lite volatila drag som av ättiksgurka, men inte så mycket blommig parfym eller mineraler. Helheten är snarast lite mörk och virkesmurrig, men nog är den typisk Rioja.

I munnen möts man av sirliga syror och snälla tanniner. Munkänslan är vänlig och lite gammeldags, alls inte utan koncentration eller längd. Eftersmaken hänger kvar ett tag med en liten vaniljsötma. Tyvärr finns det också en liten fatbeska som jag inte kan komma runt.

Att Decanter har noll trovärdighet är förstås ingen överrasking. Frågan är väl om någon tog den där recensionen på allvar, förutom möjligen producenten själv som tryckt upp den i ett litet häfte som hänger runt varje flaskhals. Kul för dem att få så fina omdömen. Och rent objektivt måste man förstås hålla med om att det finns en hel del kvalitet här för inte alls mycket pengar.

Tyvärr funkar det inte riktigt för mig. Det känns för utslätat och anonymt, och jag kommer inte runt eksötman eller fatbeskan. Jag tappar intresset efter bara något glas. Och var är violerna och mineralerna? Jag vet inte hur representativ den här flaskan är, det finns ju närmare trehundratusen till av dem. Men när det gäller traddo-Rioja väljer jag hellre något från La Rioja Alta.

1 kommentar:

anders wennerstrand sa...

Skönt att köra unika flasknummer när man fyller Globen varje år...