lördag 16 januari 2010

2007 Domaine de la Janasse Terre d'Argile


Jag lovar - snart är det färdigbloggat om Janasses nollsjuor på ett tag. Men jag var så förtvivlat nyfiken på domänens billiga (€14,50) Terre d'Argile, och det träffar så rätt ikväll.

Doften är rent upphetsande - intensiv och mättad med renast tänkbara nollsjuefrukt. Hallon, körsbär och vinbär sprutar ur glasmynningen tillsammans med viol, lavendel och en rejäl kärve garrigue. Den här cuvéen på druvor som vuxit strax norr om Courthezon görs på en tredjedel vardera av Grenache, Syrah och Mourvèdre, där de två sistnämnda uppfostras i barriquer. Och visst finns en del kryddiga, mörka, rostade fataromer, men grenachen har bara sett foudres och det är det som brukar vara det viktiga. Krossade stenar ger extra pluspoäng, och aromerna av grillat lammkött får mig att börja salivera innan lammgrytan ens kommit på bordet. Lysande.

I munnen: ren njutning och harmoni; drickvänligheten är total redan nu. Det här ett sanslöst snyggt bygge där ingenting känns överarbetat - apelsinlika syror och vänliga, mjuka tanniner bildar ormgrop med slösande mängder vidöppen, ren, yppig nollsjuefrukt. Munkänslan lyckas med att på en och samma gång vara både saftig, krämig och uppfriskande. Visst finns en del tjong (hela 15,5% enligt etiketten), men balansen är ypperlig så varför stirra på siffror? Eftersmaken är lång och glödande där anis, örter och mineraler fortsätter att göra oanständiga saker med varandra. En fenomenalt god nollsjua, i nuläget mycket mer givande att dricka än det stökiga syskonet Les Garrigues. Det enda frågetecknet är hur i hela friden jag kunde vara så korkad att jag bara beställde tre flaskor? (91-92)

PS. Lika bra att låta Teddy Pendergrass få sista ordet. Vakna, importörer! Det är dags att Janasse får den representation de förtjänar i Sverige.

10 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Härlig beskrivning! Det här är ju vinet man borde beställt många av, och och så någon Les Garrigues på toppen, istället för tvärtom. Men det går ju fortfarande att reparera...

Anonym sa...

Var beställde du och hur fraktades det och vad blev frakten för tre flarror?

Filmfrommen sa...

Ah, en recension som slutar med HM & the Blue notes får ivarjefall mig på köphumör! Fast är inte videoversionen lite långsammare än orginalet?

Det var ju spekulation om att skattereglerna för vininköp inom EU skulle förändras efter nyår, har någon hört något om det?

Birk sa...

ja, gärna en importör på det här vinet! Levande beskrivet, som vanligt ...

Anonym sa...

gute wine såklart!
Du behöver inte betala skatt så länge nätbutiken ordnar transporten. Lagen kommer inte att ändras fören tidigast april.

Anonym sa...

Nån som vet om det kommer att dyka upp några Janasse på SB?

MVH Hammerhead

Anonym sa...

troligtvis inte. Hör med vinalliansen.

Frankofilen sa...

Anonym - de här flaskorna var del i en större sändning, men om jag minns rätt låg fraktpriset på ungefär runt €40 för ett tolvpack, och dryga €100 för 36 flaskor.

Vad gäller importör så får man hoppas. Vinalliansen gjorde ju inte så mycket för att få ut vinerna till oss kunder tidigare och vad jag förstås har de inte kvar producenten längre.

Vad gäller skattereglerna så har det varit en del diskussion om detta hos Finare Vinare, kolla tex här: http://vinare.blogspot.com/2009/12/2005-chateau-la-grave-figeac.html

The Cheap Gourmand sa...

Jag har varit i kontakt med SB och deras privatimport vilka konstant ger mig olika svar. Först gav de en offert på ett tolvpack Janasse CdP 2007 för 240kr/flaska via Nigab och sedan att de inte hade den. När jag påtalade att jag redan fått en offert bad de om ursäkt och sa att den gällde och nu väntar jag på bekräftelse igen.

Skulle också tycka att det vore ganska skönt om en ordnad importör kunde ta tag i Janasse...

/ Anders

Ecl sa...

13/3?