onsdag 31 oktober 2012

2009 Château Lilian Ladouys


Nollniorna från Bordeaux står just nu som spön i backen i nyhetssläppen varje månad. Vi fortsätter att göra små nedslag här och där. Denna gång handlar det om 2009 Lilian Ladouys, ett slott som precis som många andra anses ha gjort sitt kanske bästa vin någonsin i denna hajpade årgång. Samstämmigheten är snudd på total hos både Robert Parker, Wine Spectator, Neal Martin och den numera frifräsande James Suckling. Här snackar vi outstanding! Minst!

Och jag fattar ingenting. Ja, det här kanske blir ett enastående vin någon gång i framtiden, men för egen del vill jag gärna ha lite tydligare wow-indikationer redan nu. Visst, det här är förstås väldigt ungt, men jag får ingen feeling alls. Frukten är varm med plommon, körsbär och svarta vinbär men utan tydlig definition. Vidare massor av söt ek, som tillsammans med lite malolaktiska drag av gräddkola tynger ned helheten rejält. Det doftar internationellt och opersonligt, och det är inte lätt att hamna i Bordeaux överhuvudtaget, än mindre i Saint Estèphe. Jag sitter verkligen och letar försonande egenskaper där det enda som dyker upp är lite piptobak, ännu en fatmarkör.

Det kommer knappast som någon överraskning att smaken fortsätter i samma stil. Den är ung, lite kantig, frukt- och eksöt, även om syrorna är adekvata och balansen finns där. Nej, det här är inget haveri, bara fruktansvärt slätstruket och tråkigt. Här finns gott om koncentration av den blurriga frukten, men inte tillstymmelse till mineralitet eller ens personlighet. Gaah.

Jag köpte några flaskor i augustisläppet baserat på alla fina omdömen. Två är nu urdruckna med samma nedslående resultat. Resten får väl ligga där de ligger med hållna tummar. Mot nya upplevelser istället.

9 kommentarer:

Håkan sa...

Hade ungefär liknande upplevelser med Pontet Canet 09 för några dar sen, gott, snyggt absolut, men i det stora hela rätt trist, och då pratar vi 100 pinnar. I Bordeaux gäller det ju att hela tiden intala sig att det blir bättre, det blir bättre. Har haft rätt fina upplevelser med lite 00 och 03 på sistone och 03 var ju inte heller så kul när de släpptes.

Frankofilen sa...

Det är förstås vansinne att döma ut nollniorna redan nu. De bästa vinerna måste såklart lagras (och för övrigt var de underbara från fat i september 2010). Men det här vinet var verkligen som nidbilden av en nollnia, skrämmande tråkigt och opersonligt. Kan bara bli bättre...

Innertällmo Bryggeri sa...

Inte så kul att höra: väntar hem 18 flaskor av Lilian Ladouys 2010 vilken dag som helst - också ett köp baserat på fina omdömen. Men det kanske är lika bra att förpassa dem direkt till källaren och glömma dem ett tag då?

Frankofilen sa...

Har du köpt så många flaskor är det väl bara att prova en och se. Alltid kul med ett utgångsläge, och 2010 borde ha givit lite annan karaktär än 09... Återkom gärna och berätta vad du tyckte.

Innertällmo Bryggeri sa...

Ok, ska göra det, 10:an var klart billigare än 09:an så kostnaden är hursomhelst liten.

Anonym sa...

Men snälla Ni vänta nu en sisådär 8-12 år. Drack nyligen Lilian Ladouys årgång 2000 och den var mycket bra för pengarna. Dessutom hade den liv för minst 3-5 år till.

Anonym sa...

Alla Bordeauxer hag testa i årgång 2009 samt 2010 har alla varit betydligt godare i den senare årgången, måste däga att hittills har ingen -09 riktigt träffat i lustvandring och få har det ryckts en hel del korkar från detta år....

//J

Anonym sa...

Hej ! Bra jobb du gör med bloggen! Intressant att höra om nya bordeauxer, jag är en gammaldags typ så jag har erfarenheten att bordeauxer gärna ska vara minst 15-17 år (de "enklare" ) innan de börjar bli trevliga (för mig). Jag kommer ihåg då jag köpte Batailley -82 och -83. Tyvärr drack jag dem 10 år för tidigt började pröva då de var ca 10 år,och jag tyckte de var stumma och fattade inte hur det skulle kunna bli.MEN nu är de fantastiska men då är det inte så många kvar!!
Men problemet är ju att man inte alltid vet hur vinmakarna har förändrat vinifieringen och därmed vinets utveckling.
kör hårt !
)kransen

Frankofilen sa...

Tack för alla kommentarer!
Jo, jag har visserligen dokumenterat en mängd förbrytelser mot alldeles för unga flaskor på den här bloggen, men även jag begriper att Bordeaux skall lagras. Och Bordeaux står fortfarande för knappa 25% av källaren.

Men det är kul med utgångsvärden, och till syvende og sidst är det ju den egna smaken och plånboken som styr vad man väljer att lägga ned för lagring. Det finns gott om purung Bordeaux som känns som klockrena lagringsprojekt även i unga år, det här vinet är jag dock tveksam om.

För visst har en hel del ändrats i Bordeaux bara sista tio åren. Personligen tror jag inte alls att man slarvat bort varesig lagringsduglighet eller ursprungstypicitet med all modernisering och källarinvesteringar, men svar får vi såklart först om sådär tjugo år.

Jag hoppas kunna ha ditt perspektiv på regionen någon gång i framtiden, Kransen.

Och anonym - det skall bli intressant att själv se hur 2010 skiljer sig från 2009. Även om det lär innebära en del barnarov ;-)