fredag 17 april 2009

2005 Shafer Cabernet Sauvignon One Point Five


2005 Shafer One Point Five har en mörk och tät rubinröd färg. Ur karaffen stiger en härlig väldoft av renaste cabernetkaraktär med mörk plommonfrukt och cassis, cederträ och subtila antydningar av grön paprika. En liten jordton höjer intresset ytterligare, och så lite salmiak på toppen. Faten fyller ut konturerna med rostade kaffeinslag, vanilj och en förtrollande exotisk kryddighet, men nöjer sig tacksamt med att spela andrafiol åt frukten. Lite inslag av bananskal skvallrar om att den sistnämnda nog var rätt mogen vid skörd.

I munnen är vinet som en plyschsoffa - tätt och mjukt där det är väldigt skönt att bara luta sig tillbaka och njuta. Frukten är tät och fyllig utan att tippa över i det tyngande och tröttande, även om syrorna känns lite åt det låga hållet. Bra avstamp som sedan breddas i den långa eftersmaken som kramar ur både smaklökar och spottkörtlar utan minsta tillstymmelse till alkoholhetta.

Oj, vad jag gillar det här! Både Parker och Laube talar om den elegans som sägs prägla Stags Leap District. Själv hittar jag en yppig, rent av dekadent stil som gjord för att skänka njutning på direkten. Å andra sidan satte jag fram till nyligen likhetstecken mellan cabernet och Bordeaux. Lyckligtvis betyder inte breddade horisonter att man måste skriva under skilsmässopappren. En vinös motsvarighet till the Dude - tillbakalutat och hedonistiskt utan så mycket bekymmer om morgondagen.

15 kommentarer:

JW sa...

Wow, det här låter som ett vin i min smak. Plysch, hedonistiskt och the Dude...
Ångrar att jag var så velig och inte köpte någon flaska (hade tom flaskan i korgen någon minut), suck. Tack för rapporten!

Vintresserad sa...

Härligt! Min A. gillade verkligen The Dude och hans märkliga polare... altså borde hon gilla den 03a (eller om det var 04a) av en-komma-femman som väntar :-)

Anonym sa...

Att bara så nämna The Dude och sedan dessutom länka till en okänd icg suverän kortversion av "The Big L" ger 100 p (med spets) i min värld. Var vinet bra sa du? ;)

/Martin

Frankofilen sa...

JW - det finns hyfsat gott om flaskor kvar om du är intresserad. Vinet har väl inte direkt flugit från hyllorna i den prisklassen (även om det för närvarande är mer än hundralappen billigare än i USA).

Vintresserad - blir kul att höra vad ni tycker om nollfyran. Vi har bara smakat deras Red Shoulder Ranch tidigare, med positivt resultat. Man kan ju inte annat än bli nyfiken på Hillside Select...

Martin - vinet? Jodå, helt ok ;-)

Winepunker sa...

Intressant att du gillar Shafer, jag har själv problem med deras notoriskt låga syror (mest Relentless som är direkt obalanserad i mitt tycke).
Just Red Shoulder gillar jag inte alls (2000 & 2001 provade), klumpig, hade inte en chans mot Kistler samma årgångar.

Frankofilen sa...

Jag har bara smakat 2006 RSR, men den saknade absolut inte syror och kändes inte heller så värst klumpig. Har å andra sidan för mig att jag läst att de bytt stil lite grann på just det vinet de senaste årgångarna. Men jag kan absolut tänka mig att Kistler är ännu bättre.

Anonym sa...

Ja, vad sjutton säger man? F-ck it?

;)

/Martin - som pinsamt nog närmast är analfabet på amerikanska viner. Man kan fråga sig varför gå över en å när "det" redan finns härom - och varför då gå över ett helt HAV? Men till sommarens grill så ska det bli bildning snarare än bättring..

Winepunker sa...

Jag får ge vinerna en ny chans låter det som, jag _borde_ liksom gilla produkterna (med min faiblesse för fruktbomber och silkiga tanniner).

Frankofilen sa...

Martin - själv har jag precis lämnat analfabetstadiet och sitter och skriver mödosamma A A A A A. Men det är kul att snöa in på något nytt utan att slänga bort det andra man älskar. Kvällens Bordeaux gör dock ingen glad...

Winepunker - det är mycket man borde gilla men inte gör. Fast det vore onekligen kul att höra vad tycker om 2005 1,5.

Anonym sa...

Skön post. Jag har druckit Hillside Select en gång och hela glaset var fullt av de där bananerna. I kombination med låg syra och den där massiva frukten var det faktiskt rätt läbbigt, tyvärr. Bananpuré, liksom. Fast komplexiteten var kul.

//El Duderino, if you´re not into that whole brevity thing

Frankofilen sa...

Hmm, kanske less is more? Man kan väl ana att hela plyschsoffan tippar bakåt om man vrider upp allt till max. Här höll det sig ändå på en viss nivå utan att bli too far out, Dude...


Fast man vill ju fortfarande gärna smaka HSS ;-)

Håkan sa...

Vi fixar så att du tids nog får dig en dos HSS.

Frankofilen sa...

Ser man på, nu vet jag vad jag kommer att gissa på varenda vin på varenda BYOB Niklas någonsin ordnar ;-)

Håkan sa...

Du kommer att gissa fel

Vintresserad sa...

Har bara smakat HSS en gång, och det var kul, men visst var det "fruktslampa på tuffa steroider med eldgaffel istället för ryggrad"... BYOB är mkt kul.