lördag 9 oktober 2010

2004 Domaine la Barroche Pure


Hej då vinet. Vi korkar upp sista flaskan kanske lite tidigare än vi tänkt, men några korkskador och bortskänkta flaskor på vägen har tunnat ut förrådet. Den som fortsätter lagra får gärna återkomma med facit om några år, å andra sidan har jag svårt att se vinet leverera mer njutning än vi redan fått ut. 2004 Pure är kanske i ärlighetens namn det svagaste kortet bland de fyra årgångar jag smakat, men det har inte hindrat den från att vara riktigt god. Så även i kväll. I nosen får man en öppen och tillgänglig doft av likörmarinerade körsbär, gammal jordgubbsssylt, lakrits, fikon, slösande mängder garrigue och chokladiga drag av gammelgrenache. Kryddor, kött och tång följer efter, en komplex och tilltalande doft med fin ursprungskänsla. I munnen får man ett förföriskt vin med smått slampig frukt parad med godkända syror och ett långt, varmt slut med de för det här vinet så typiska inslagen av blodapelsin. Jag kan förstå om de kirschiga körsbären och värmen i svansen sticks en smula om man vill ha svalare saker, men för min del flimrar samma bildspel från Vaucluse på den inre biografen som vid tidigare smakprov. Funkar bra till kvällens milda gryta med långkokt lammbog, morötter och trattisar, men godare på egen hand efter maten. I min mun känns vinet rätt färdigt utan så mycket uppsida, men vem vet... (92-93)

4 kommentarer:

Henrik sa...

Konstigt det där med vin.
Jag har inte provat Pure 05, men både 06 och 07 och fallit handlöst.
Ändå, frågan är om inte stilen i 04 är den jag gillar bäst.
De där jordgubbarna, av någon gammal stam, inte sådana där lätt vattniga som odlas fram överallt där mängd kommer före kvalitet, blandad med garrigue, apelsin och passionsfrukt. Min film lirar också Vaucluse i sensurround.
Låt då vara att 06 första timmen hade den godaste hallonpuré jag testat och att 07 ju också har en del att komma med. Dock, jag tvivlar på att du får en rapport från mig om en långlagrad 04 - bara en kvar och jag kan inte se mig hålla den till 2015 ...

Ulrik sa...

Jag har ett par kvar som ligger på säkert avstånd från Singapore, så jag får ställa upp med en 04a för provning om några år.

Jag tror på att några år till inte kommer göra den illa. Men å andra sidan kanske jag står och gråter över missade vinupplevelser 2015.

Frankofilen sa...

Några år är såklart ingen fara, frågan är väl bara om vinet blir "bättre". Tycke och smak också förstås.

jos sa...

Tycker den är satans god. Drack en slatt från en dygnsgammal flaska häromdagen och oj.. så galet gott. Om 05,06, 07 går åt det här håller med några år så är jag väldigt glad...