söndag 16 september 2012

2010 Domaine de la Janasse Terre d'Argile


Nej, nu är det dags att smaka nya årgången av Janasses Terre d'Argile. Jag brukar gilla det här vinet, och förväntningarna är kanske ovanligt uppskruvade när det handlar om en så hajpad årgång som 2010. Som vanligt handlar det till syvende og sidst om huruvida man gillar stilen.

Det här är mörka och maffiga grejer gjorda i en semi-modern stil som kanske inte tilltalar alla. Fruktvolymen hade nog inte skämts för sig i Australien, men som vanligt lyckas vinet kränga sig kvar på precis rätt sida om linjen för min smak. Och frågan är om inte det här dessutom kan vara den bästa årgången jag smakat? Frukt och volym är inget nytt, men syrorna känns mer daggfriska än vanligt och jag tycker värmeaggregatet i eftersmaken känns ovanligt nedskruvat trots ordentlig intensitet i både doft och smak.

Skall man anmärka på något så är vinet förstås fortfarande vansinnigt ungt med primära hallon- och körsbärsaromer. Samtidigt finns massor av ursprungsmarkörer i form av kryddor, örter och lavendel, och så lite mörka ackord av enbär, lakrits och grillkol. En oerhört lovande årgång som borde kunna landa i något alldeles extra med bara något till några år på rygg. Janasse har som vanligt gjort en Côtes-du-Rhône Villages som tävlar i samma klass som en del andra producenters Châteauneuf-du-Pape. Ruskigt mycket vin för pengarna, om man gillar stilen.

PS. Kom i augustisläppet, massor av flaskor kvar. Vilket för övrigt fram till nyligen även gällde för den hos Parker potentiella hundrapoängaren 2010 Chaupin. Det verkar som de senaste årens rhônevurm har lagt sig hos svenska vingalningar.

5 kommentarer:

Gôut sa...

Visst är Rhône-tiorna härliga och verkar kunna infria alla förväntningar, oaktat stilpreferens. Tacksamt att priserna på i alla fall de enklare cuvéerna inte verkar ha skenat iväg.

Ahl sa...

Terre d'Argile 2010 är makalös. I mitt tycke klart bättre än nollnian, främst utifrån den årgångstypiska tanninstrukturen. Det mest anmärkningsvärda är väl annars att tian är så öppen redan idag...

Frankofilen sa...

Gôut - ja det blir intressant att prova lite större kanoner från 2010. Även om jag känner att det är väldigt mycket annat än Rhône som lockar just nu...

Ahl - enligt min mening har 07,08,09 och 10 alla varit fullständigt öppna när jag provat dem vid ungefär den här tidpunkten. Nollnian knöt sig sedan en smula i vintras och jag har faktiskt inte druckit den på ett tag. Men visst känns tian som något extra...

Anonym sa...

Lydig som jag är(ibland) åkte jag och köpte lite Janasse till älggrytan. Detta efter ha läst ditt omdöme. Det jag inte räknat med var Experts rea som ligger intill det STORA bolaget i Helsingborg. Ingen parkerings plats men efter mycket körande och trixande fick jag mina flaskor. Passade alldeles utmärkt till älgen men visst alldeles för ungt men förbannat gott. Jag gillar den stora stilen och vinet behöver säkert några år i källaren./Höganäs

Frankofilen sa...

Kul att det smakade! Som sagt, borde kunna bli helt livsfarligt gott om några år...