lördag 30 maj 2015

2011 Jamsheed Syrah Garden Gully


Det har kommit några illavarslande rapporter den senaste tiden om Jamsheeds 2011 Garden Gully Syrah. Det talas om oren skitighet, brett, malört och att vinet rent av håller på att falla sönder. Ouch. Det här måste kollas upp.

Vinet är vidöppet redan från början, med en väldigt druvtypisk doft. Hustrun tar en sniff i förbifarten och utbrister syrah. Eller som grannen konstaterar blint - "ditt vin verkligen stinker syrah i positiv bemärkelse". Frukten är sval i krysset mellan björnbär och hallon, och så kött, oliver, försiktiga kryddor och lite gummi. En hel del stjälkiga toner med lite blåa blommor (och deras stjälkar) på toppen. Ingen sprits som andra noterat. Smaken är relativt slank med fina syror, även om de 14,5 procenten också trycker ifrån lite. Mer oliver här, lite skönt nafs från tanninerna, och så en lång, nästan salt avslutning.

Mmm, det här är gott. Härlig parfym, lite rustik känsla men ingen äppelskrutt eller orenheter så långt näsan räcker, heller ingen brettanomyces och absolut ingen päls eller härsket fett. Jag kan så klart bara uttala mig om den här flaskan, men den levererar ungefär som väntat. Möjligen med tillägget att köttigheten börjar bli lite mer savoury med drag åt fond.

Samtidigt tror jag på att dricka upp resterande flaskor rätt snart. För egen del har jag svårt att se så mycket uppsida utöver det vinet redan levererar, och om det nu är så att vissa flaskor börjar svikta känns det dumt att chansa. Är det gott så är det gott så är det bara att dricka. Något man inte kan upprepa för ofta...

6 kommentarer:

Henrik sa...

Uppmuntrande rapport, ändå. Har onödigt många att dricka upp, men hör och lyder.

Frankofilen sa...

Alltså, utifrån den här flaskan ser jag ingen anledning till oro egentligen. Som grannen sade - får gärna ligga till sig och runda av sig mer. Men samtidigt, vad skall hända i positiv riktning? Jag gillar ju vinet som det är, och det är ju inga duvungar direkt som stött på flaskor som verkar börja ge sig. Har några kvar. Sämre grillvin kan man tänka sig i sommar...

Winepunker sa...

Skall ge mig på en butelj till under sommaren och se, det låter ju som den här flaskan var i exemplariskt skick.

Henrik sa...

Det var så jag tänkte också, inget svårt vin att matcha till mat. Inte heller fel me grejer man inte behöver sitta på till pension ...

Erik sa...

Skönt att höra, här ska grillas!

Anonym sa...

Instämmer med Winepunker, låter som om "de goda flaskorna" hamnade hos Frankofilen ;)

Av smakbeskrivningen att döma låg den nära vår egen upplevelse hemma för något år sedan.

/The Wall