lördag 17 april 2010

2006 La Pousse d'Or Volnay 1er Cru Clos de la Bousse d'Or


Det är dags att smaka den sista i serien av rea-Volnay från Pousse d'Or. Expressbloggande är också bloggande...

2006 Clos de la Bousse d'Or glimmar stiligt i glasen i sin ljusa, transparenta, granatröda kostym. Vinet tycks lite mer knutet än Soixante Ouvrées och En Caillerets, med mörkare, köttigare drag och en fatbehandling som faktiskt drar en smula åt klassisk ceder och tobak utöver de förväntade örterna och pinotkryddorna. Fin, ren körbärstonad mörkröd pinotfrukt med lakrits, undervegetation och mineraler - alldeles underbart att sniffa på, speciellt om man ger flaskan lite tid.

Smaken är medelfylligt syrlig men med en sedvanlig domäntypisk generös knorr. Mitt och slut bär ut fint i en lång, elegant, välbalanserad båge med lakrits, gräddkola och en smått rysningsframkallande mineralkarakär, även om årgångens relativa svala gleshet också skiner igenom. En riktigt god Bourgogne som levererar massor av njutning redan nu även om man lär få ännu större utväxling om lugnar sig en smula. Så skön att bara sippa på medan vi med tappade hakor närmar oss upplösningen av femte säsongen av The Wire... (91)

2 kommentarer:

Puteljen! sa...

Riktigt smarrigt! Håller med om att Bousse är lite kraftigare och rundare än 60 Ouvrées, jag fick samma intryck när jag provade dem head to head förra året. Gillade 60 Ouvrées något bättre, det är synd att jag inte köpte på mig ett gäng flaskor på rean.

Frankofilen sa...

Jag handlade visserligen en del, men så här i efterhand skulle man förstås gärna ha fler flaskor. Sällan man tycker man har köpt för många ;-)