fredag 3 augusti 2007

2004 Château Lascombes

Vi avtackar en stackars tapper soldat iväll, som inte klarade resan hem från Paris. Allt såg väl ut igår på flygplatsen men idag upptäckte vi att flaskan någongång under resan fått en dödsstöt precis vid basen vilket lett till ett ganska avancerat nätverk av sprickor ända upp mot halsen. Det hade läckt några droppar i lådan vi ställt den i men otroligt nog har flaskan hållt ihop. Efter varsam uppkorkning och filtrering genom kaffefilter för säkerhets skull dricker vi vinet till utskuren biff och chèvrerösti. Färgen är mörkt blåröd. Doften är stor, tillgänglig och sötfruktig med aromer åt det mörka hållet: löjligt tydligt mörkrostat nymalet kaffe, choklad, svarta vinbär, plommon och lite menthol. Det finns också en antydan av blommighet (Margaux-terroir?). I munnen är vinet drygt medelfylligt med samma primära mörka yppiga frukt, krämig ek som dock inte är störande och rikligt med fina tanniner som ger en ganska angenäm strävhet till maten. Eftersmaken klingar kvar länge. Ack så ungt, men redan så gott. Det här andas Nya världen, eller om man så vill - Michel Rollands ande. Inte den mest typiska claret men ändå den godaste Bordeaux vi druckit på ett tag. Resterande flaskor får nog dock ligga till sig ett par år.

2 kommentarer:

Henrik sa...

Det här med att ta hem vin på flyget har blivit ett vådligt äventyr. Hur gör ni? Slänger ni med flaskorna i incheckat bagage och håller tummarna? Min bror varnade mig för det där, men mest med tanke på att det blir så fruktansvärt kallt där incheckat bagage ligger. Finns det verkligen risk för frysning? Har ni testat att låta ett vin hemtransporterat i incheckat bagage ligga mer än något år i garderoben?
Nu när man knappt får ta med sig näsdroppar på flygplan vill man ju veta.

Frankofilen sa...

Vi har väl ingen större erfarenhet av att flyga med vin sedan restriktionerna infördes. Förr kunde man ju bara ta flaskorna i handbagaget, och oftast har vi haft med oss bilen på kontinenten. Men nu är det ju som det är -och då får man välja att checka in flaskorna eller att avstå från att köpa vin utomlands. Så vi lutar åt hålla-tummarna metoden. Men det där med frysning är jag lite skeptisk till av flera orsaker -dels vet jag inte om det verkligen blir så kallt i lastutrymmet (jag har aldrig hämtat ut fruset schampoo ens efter flygningar från Afrika resp Indien), moch det tar ju ändå lite tid för vätskor att ändra temperatur efter omgivningen, och några timmars flygning invirade i handdukar tror jag inte räcker för att frysa något vin. Fruset vin expanderar ju och några upptryckta korkar eller liknande har jag inte noterat. Hur det är med långa transatlantflygningar kanske är en annan sak, men inom Europa med max tre timmars flygtid är det nog lugnt. Desutom har ju folk i England (tex Stephen Spurrier) passiva källare som går ned mot 6 grader vintertid utan att vinet skadas -jag är generellt mer rädd för hög värme. Men för att vara på den säkra sidan kanske man skall konsumera sina flaskor åt det tidiga hållet -det är ju rätt så härligt det också. Att inte köpa alls känns tråkigt. Vi flyger till Rom om en vecka så vi får väl göra fortsatta fältstudier.