tisdag 24 mars 2009

2005 Dutton Goldfield Chardonnay Dutton Ranch


Bättre sent än aldrig. Vinet har funnits på bolagets hyllor i över ett år, och positiva omdömen har inte saknats, men det är först nu vi smakar. Tänk vad en rejäl prissänkning kan göra för inköpslusten. Eventuell kvarvarande tvekan flög all världens väg i och med Finare Vinares lovord häromveckan.

Dutton Ranch är gjort på druvor från fem olika vingårdar, samtliga belägna i Green Valley som är den svalaste och dimmigaste delen av Russian River Valley. De individuella lotterna jästes i separata fat med bâtonnage två gånger i månaden. 100% malolaktisk jäsning, och därefter lagring i franska fat (40% nya) i sammanlagt tio månader.

2005 Dutton Ranch Chardonnay glimmar i glasen, silver och guld. Rund doft med tropisk gulfrukt som ananas och mango, och så lite citrus, men snarare clementin än citron. Vidare vanilj, majs och en antydan av ingefära. Och så häller vi smör över alltihop, fast på ett bra sätt. Mmmm, smör... garrrggllll.

Smaken är avrundad med tropiska frukter och ganska höga men mjuka syror. Fatkaraktären lyfter helheten utan att tippa den över ända. Fint tryck i avslutningen, och en lång läcker eftersmak med citrusfriskhet. Vinet förbättras ännu ett snäpp efter någon timme när temperaturen får stiga några grader, med tydligare nötighet i doften och mer bredd i frukten. Skönt vin till skönt pris, perfekt att dricka detta år. Riktigt gott till smörstekt lubbfilé.

7 kommentarer:

Rhônarna-Micke sa...

Ja nu blir vi så där extremt sugna på att köpa ytterligare flaskor....för visst är det himla gott!

Frankofilen sa...

Himla gott, sa Bull. Fast skall jag komma med en liten invändning så gissar jag att vinet kanske var ännu bättre när det släpptes för ett år sedan. Inte över kullen, men jag satt och önskade lite mer ungdomligt tryck i frukten. Jeez, vilken fruktslampa man har blivit...

CAFÉ ROTSUNDA sa...

Franko...

Börjar kanske dags att döpa om sajten till något med Amerika?
Gott att höra att det finns fler än jag som förstår att kombinera Frankrike med Kalifornien.

Anonym sa...

Schysst! Homer och smörgurgel i samma post. Det här låter som mitt i prick när det gäller balansen mellan smörigt och fräscht.

När jag börjar sälja tröjor med rieslingskalle-tryck ska jag fixa en special edition, tajt med djup skärning, som det står fruktslampa på.

Kayaker sa...

Jag ser fram emot att få se gruppfotot från nå'n slampig provning. ;-)

Finare Vinare sa...

Garrrggllll... visst var det här vinet riktigt bra! Men även korvkiosken på S:t Eriksplan är rätt skön att titta på ibland...

Rhônarna-Andreas sa...

Ja kvaliteterna är det inga tvivel om! Jag avverkade ett antal flaskor till det högre priset och tyckte redan då att det levde upp till pengen!