lördag 14 mars 2009

2005 Château Belgrave


Tänk så fort det går ibland. Det här vinet listades för ny årgång för snart ett år sedan, men sedan hände ingenting. Det känns som att nollfemmorna bara var inne och vände på hyllorna under några veckor, och nu är nollsexorna redan på plats i de flesta butiker. Vi hugger några kvarvarande nollfemmor i sista stund. Belgrave och Michel Rolland måste väl ha lyckats med något extra detta år?

2005 Château Belgrave är mörkt och tätt med en fin rubinröd lyster. Efter en första sniff åker vinet i karaffen för en längre luftning, och till maten får vi mosad mörkfrukt med körsbär, svarta vinbär och plommon. Över allt svävar lite parfymerade toner av hudkräm och inslag av eucalyptus. Hmm, lite oväntat i en Bordeaux. Faten bjuder på fika med kaffe och vaniljkex, och mitt i allt finns en mild stallighet som även drar åt salmiak. Smaken är lite sötfruktig och hyfsat tillgänglig, även om här finns stramande tanniner så det räcker. Syrorna är godkända, och eftersmaken inte alls utan längd även om slutklangen känns lite gles och ofokuserad, som om någon glömt att ställa in skärpan på kameralinsen. Inte otäckt, men lite väl strömlinjeformat och profillöst. Blint undrar jag om jag ens hade placerat vinet i Bordeaux. Det är förstås väldigt ungt, men jag förväntade mig mer. Det blir retur på resterande flaskor. Vill man ha modernt stajlad Bordeaux tycker jag 2004 Haut Carles levererar mycket mer för samma peng.

18 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Föredömlig konsumentinformation! "Inte otäckt" är ju inte precis sånt man vill sitta och tänka efter att ha spenderat 279 kr. Märkligt ändå att Rolland inte lyckades bättre när förutsättningarna var perfekta. Nollfyran var ju rätt lyckad. Generellt framstår den årgången som allt bättre ju mer tiden går. Balanserade, snygga viner...

Frankofilen sa...

Det är förstås svårt att säga hur bra vinet blir med tiden, det är absolut väl ungt nu och kommer säkert att förbättras. Och kvaliteten är kanske ungefär som nollfyran, även om den hade en mer klassisk profil med bättre fokus i frukten och utan eucalyptus. Dra bort någon hundring på priset så kan vi börja snacka ;-)

Men för att köpa på sig vill man ju helst falla för vinet. Till och med K som alltid brukar göra tummen upp när vi dricker Bordeaux tyckte vinet var trist. "Det här behöver du inte köpa fler av".

Anonym sa...

Vi testade 3 de Valandraud (05) vid sidan av Haut-Carles (04). Inget snack om att Haut-Carles sopade banan. Utklassning.

http://fredrik.mellbin.org:8913/MyTastings?Actor=vs2400&TasteDate=2009-03-11&TastePlace=1-betyg

För nästan 300 vill man ha lite personlighet i glaset...eller åtminstone lite Bdx-känsla...

Finare Vinare sa...

Instämmer livligt med föregående talare. Precis vårt intryck vid samma jämförelse...

Martin W sa...

-04 Haut-Carles var ett riktigt charmtroll för att vara bdx. Helt i prick i mina referenser. Kanske inte urtypen av bdx, men vem bryr sig när det är så här gott?

Måste köpa på mig en låda till, något av det bättre jag druckit under 300 spänn. Rätt ofta tycker jag att priset skulle kunna slashas med hundra kronor på vin. I detta fall skulle jag nog köpa om vinet kostade en hundring till..

Vad gör man en kväll ensam med barnen? Med en vecka kvar till "förstärkning"? Öppnar en flaska La Rose Pauillac från senaste släppet?
Men det kunde man låtit bli. Visst, ännu i sin linda, men så strävt och oborstat i munnen att jag hade svårt att somna.. Inte ens en fet och välkryddad bearneise kunde parera vinet riktigt. Helt ok näsa, dock. Kanske inte så rik som man önskar.

Men till det priset kanske det kan vara värt att glömma bort ett par flaskor i fem år?

Anonym sa...

Belgrave ligger långt nere på skalan av de Bordeauxer som jag testat från 2005 (och det börjar bli en hel del nu). Parkers 89 p känns som fem för mycket.. Blev för övrigt besviken på 3 de Valandraud och Olivier också....

Tavastgatan sa...

Gjorde precis som du – knep en famn 05or innan de ersattes av 06. 04an var ju mycket god, om än inte helt ursprungstypisk, därför antog man ju att det gudomliga år 2005 skulle innebära en automatisk kvalitetshöjning. Men icke! Delar helt dina intryck, men jag tror inte jag orkar masa mig iväg till SB och lämna tillbaka mina flaskor – de blir nog helt ok om några år. Det är bara att inse (vilket man borde ha förstått med en gång) att alla 05or inte nödvändigtvis är bättre än alla andra årgångar.

Frankofilen sa...

Martin W - kul att höra om La Rose Pauillac. Jag har passat på den, kooperativ ger mig oftast lite kalla kårar. Låter inte helt omistlig ens till det priset, eller? Men den mår säkert bra av några år på rygg.

Laffen & Tavastgatan - vi verkar helt överens. Och vinet är säkert "helt ok" om några år när man glömt priset. Utöver Parker är både Jancis och WS(91p) klart positiva. Själv får jag sväva i ovisshet, pengar i handen känns bättre och en tur till monopolet piggar väl alltid upp? ;-)

MMM sa...

Detta vinet brukar trilla in framåt vårkanten på Superbrugsens realisationer - för någonstans runt 120 DKK. Fast jag vet inte ens om det är så intressant ens till det priset. Man vill ju inte fylla källaren med viner man inte känner lust för att öppna.

Anonym sa...

Äntligen en ordetlig test av Bellgrave. Tackar. Jag kommer inte att köpa något av detta. Det finns ju bättre vin att lägga 270 kr på.

MMM sa...

Det har varit en del lustiga turer med detta vinet - från början lanserades det i primörsläppet men drogs tillbaka. Sen bytte det årgång från 2005 till 2006 på en vecka i det vanliga sortimentet. Det kan inte vara mer än ett par lådor av 2005 som sålts i Sverige. Det är ju ingen våldsamt drag efter detta någon annanstans i världen - så hanteringen känns underlig. Iofs spelar det ingen roll - men ändå :-)

Frankofilen sa...

Nej, det kan inte ha funnits många lådor av nollfemmorna. Och suget att köpa nollsexan sjönk betydligt...

Andreas Larsson sa...

Ni ser, det går inte att garantera att en uppskriven årgång betyder ett bättre vin, i mitt tycke är Belgrave 2006 ett bättre vin och 04:an var bra, sen är det inte frågan om vare sig storhet eller komplexitet utan en pålitlig claret. Rollands inblandning är inte enorm, han gör bara assemblagen...

Finare Vinare sa...

Samma tycks gälla Labadie och La Tour de By - alltså att de lyckades sämre i 2005 än i 2004. Det första av egen erfarenhet, det andra med ledning av Andreas Larssons noteringar. Synd eftersom det är några av de få vardagsbdx som är enkla att få tag på...

Martin W sa...

Sämre? Labadie var väl inte SÄMRE? Sämsta i klassen, möjligtvis. Att det ens går att sätta en prislapp på vinet är märkligt. Men Kronblom i Den Stora Dagstidningen tyckte vinet var helt ok, så jag är väl ute och cyklar, antar jag..

Nä. Orden "Vardag" och "Bordeaux" är sannerligen ingen enkel kombo.

Är det någon, som substitut, har ett bra tips på en fin vardagsbourgogne?

Martin W sa...

Franko:
La Rose Pauillac. Nej. Inte omistligt. Absolut inte. Det var ett sånt där impulsköp som man absolut inte ska ge sig in på.
Men bor man i landorten, och ser en BDX från släppet, så får jag svårt att låta bli. Dum som man är. Och lika mkt säger det om Systemets allokeringspolitik. Ett argument att flytta till kastavstång till NK/Passagen bara det här antar jag?

Frankofilen sa...

Hmmm, suget att köpa nollsexan steg just en aning ;-)

Nej, man skall inte överföra årgångens hype till alla viner från det året. Viktigt att komma ihåg, men det är lätt att dras med. Bäst är som vanligt att smaka själv innan man köper på sig...

Finare Vinare sa...

Helt rätt Martin, 2005 Labadie är värd rejält med skäll och varningstriangel. Det är krondillen som är ute och cyklar...

Fin vardagsbourgogne är väl inga problem om man lägger 300 kr. Annars är det lite knivigare. Nya årgången 2007 av Drouhins Rully ligger nära till hands att prova (145 kr). Finns dock ej i Gävle med omnejd. När går flytten? ;-)