fredag 20 mars 2009

2007 Seghesio Zinfandel


Jag brukar gilla Seghesios bas-zinfandel, men nollsjuan träffade lite extra rätt när vi drack den vid flera tillfällen i USA i höstas. Kanske semesterstämningen spelade in? Någon månad senare kom Wine Spectators årslista med vinet på en rätt så uppseendeväckande tiondeplats och 93 poäng. Jag har gått och längtat efter detta årgångsbyte.

Familjen Seghesio emigrerade från Piemonte till USA och har odlat vin i Sonoma County sedan slutet av 1800-talet. Vinmakare i fjärde generationen är Ted Seghesio, som enligt uppgift själv tycker att årgången är den bästa han varit med om hittills, och att kvällens vin är den bästa Zinfandel han har gjort. Druvorna är hämtade från flera lotter i Alexander Valley och Dry Creek Valley. 11 månader i amerikansk (75%) och fransk (25%) ek.

2007 Seghesio Zinfandel
har en djup vinröd färg med svarta reflexer. Doften är inte väldigt komplex, men kryddig, pepprig och packad med solmogen mörkfrukt där blåbär, björnbär och vildhallon sticker ut. Eken är inte så våldsamt påträngande efter lite luftning, men bidrar med vanilj och kola. Och så lite lakrits och örter på toppen. Grill, baby, grill!
I munnen får man rent kaliforniskt solsken. Slösande sötfrukt med inslag av sylt, där hela ekipaget lyckas hålla sig på vägen trots att det kränger en smula. Här finns både syror och en del rejält åtstramande tanniner, men frukten kör över det mesta. Avslutningen är lång och varm med lite alkoholsötma, men man måste ändå applådera maskeringen av de 15,5 procenten. Eftersmaken har fått rejäla vrid med pepparkvarnen precis som sig bör.

"Fruktbomb" skrev jag i oktober, och visst är det så, men jag gillar det! Riktigt läckert vid rätt tillfälle. Ur minnet klart bättre än den obloggade nollsexa vi drack i vintras. Men det är såklart en zin, och är man allergisk mot sötfruktighet och lite värme lär man inte gilla den här årgången heller. För egen del blir det fler flaskor.

15 kommentarer:

Putte sa...

Tack för en bra recension. Den stilen du beskriver gillar jag, så det får definitivt bli några flaskor Zin. Grillsäsongen är ju inte så långt borta längre.

Winepunker sa...

Jag gillar alla Seghesio, men 'Cortina' ligger mig riktigt varmt om hjärtat. Det är en av de få som han mäta sig med Paul Drapers mästerverk (Ridge, främst Geyserville). Det som är mest kul mer 'Cortina' är stramheten och strukturen, trots att det är en 100% Zin. En bedrift i sig!

johan p sa...

Jag tyckte också om det här och det kommer definitivt att gå fler flaskor i sommar och några får ligga till sig några år för att se vad som händer. Inte speciellt mycket misstänker jag.

Frankofilen sa...

Hehe, Johan, tänkte faktiskt att du nog borde gilla det här, och så visar det sig att du också provat samma kväll. Ja, frågan är vad som händer med lagring. Seghesio är ju tidiga med att släppa nya årgångar, och något års avrundning brukar de flesta tycka är av godo. Samtidigt känns det som att den här typen av vin skall man dricka ungt.

Winepunker - jag har aldrig smakat någon av Seghesios dyrare flaskor. Cortina kanke man borde kolla upp.

Putte, prova och se vad du tycker.

Är det förresten någon som vet vad vinet kommer att kosta efter prishöjningen den 1/4?

johan p sa...

Japp, 175 pistoler! Kommer inte att hindra mej från att bunkra upp med en låda. Eller två.

Putte sa...

Några flaskor är nu inhandlade. Det var en salig blandning av 2006 och 2007 i hyllan, men jag höll mig till 2007:orna, på din inrådan

Dansk i 08 sa...

Franko/Winepunker,
Har samtliga på lager... basis Zin, Old Wine, Home Ranch, Rock Pile, Cortina, min favo absolut Home Ranch, peprig och strukturerat på samma tid....dock börjar 2000 och 2002 att bli lite trötta....läge för en test ?

Winepunker sa...

Alla gånger! Jag kan slänga in en mogen Geyserville som kontrast, kan vara kul att se skillnaden mellan 100% Zin i elitutförande med en lätt uppstramad blandning.

Frankofilen sa...

Äldre Seghesio vs Geyserville låter hur kul som helst! Jag kan bidra med ... eh... en nollsjua eller något franskt ;-)

Anonym sa...

Ett riktigt gott vin tycker jag. Jag brukar inte vara en fantast av Zinfandel men denna blev jag förtjust i. Skall iväg till Kalifornien nästnästa vecka så det blir definitivt ett besök på deras vingård.

Winepunker sa...

Hur blir det Dansk?? Skall vi bränna av en trave Zin? Jag har efter lite utgrävningar bestämt att jag kan bidra med 2st mogna Ridge (Geyserville & Lytton). Kan du fylla på med lite lämpliga Seghesio och lämplig plats kanske Franko kan fylla på med folk. Vore ju rätt kul...

Frankofilen sa...

Winepunker,
du har mail.

Winepunker sa...

Inte vad jag har märkt. Vilken adress har använts?

Frankofilen sa...

hehe ha inte så bråttom. Skrev det här först och mail sedan. Skickade precis nu...

Frankofilen sa...

Hannah, en tripp till Kalifornien låter härligt. Skriv gärna en rad när du kommer hem och berätta hur mottagandet var hos Seghesio.