fredag 2 december 2011

2009 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape



Fullständigt krigsskadad efter en bakjoursvecka orkar jag inte med så mycket mer än att sjunka ihop på fredagkvällen med en bit mat och ett glas vin. Gärna något säkert kort. Inga konstigheter. Lammkotletter, sade du? Plopp.

Doften av den unga 2009 Saint Préfert är faktiskt ganska underbar. Hallon i kubik, vinbär och kirschiga körsbär tillsammans med en massa kryddor, örter, lavendel och så en rejäl dos blod och kött. Fin höjd och tillgänglighet redan, här låter man gärna nosen vila en stund i en glaset. Så här skall södra Rhône dofta.

Smaken lever däremot inte alls upp till doften, åtminstone inte till en början. Vinet känns snopet kort i rocken och rent av glest och enkelt. Men med luft sträcker eftersmaken ut en smula samtidigt som mittpartiet plockar upp lite mer självförtroende. Det här lär aldrig bli någon block buster, men det är gott att dricka i en ganska slank stil trots den rätt varma årgången. Syrorna har en tilltalande apelsinkaraktär och alkoholen sjunker fint in i helheten och gör sig mest påmind i form av lite anisvärme i slutet. Gott, men utan stående ovationer. (90)

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket sammanträffande! Öppnade samma flaska i går kväll. Håller med om ditt omdöme i stort, men ger vinet en pinne mer - tycker det har en viss charm som är svår att värja sig emot.

Dock störde jag mig ganska mycket på alkoholen... vilket är lite konstigt, för när jag provade vinet på Bristlys sortimentsprovning i mars förra året upplevde jag vinet mer balanserat (och enligt mina anteckningar hade vinet "bara" 14,5% ... nu står det 15,5 på flaskan). Märkligt.

// Oskar N

KimHartman sa...

Lät ganska trevligt ändå! Har du provat Auguste Favier från samma år?

castor fiber sa...

Är det inte just August Favier som Oskar provat tidigare?
Den upplever jag som snäppet vassare framförallt för att den håller en något lägre alkoholhalt och är inte lika eldig.

Anonym sa...

Tja, kanske har jag blandat ihop saker och ting... men då är jag inte ensam om det. Finare Vinare skriver så här om samma provning:

"Dagens kanske allra bästa uppställning - i ljusare nyanser än nollsjuornas - finns hos Isabel Ferrando och hennes Domaine Saint-Préfert. Redan Cuvée Classique är helt underbar med sina aromer av jordgubbssylt och röda vinbär, samt en känsla av finaste silke i munnen. Härlig fräschör och en kryddig avslutning med balanserad alkohol runt fjorton. Perfekt att dricka på frukten."

castor fiber sa...

Nje, det låter något otroligt att 2 individer skall lyckas blanda ihop vinerna. Intressant att se vad din fundering mynnar ut i.

Frankofilen sa...

Hej alla!
Nej, det här är det första smakprovet av Préferts nollnior. Jag kunde inte komma loss till den där provningen på Hotellet.

Jag tyckte alkoholen höll sig på mattan, och det finns inte mycket att klaga över när det gäller doften. Men i munnen kändes den lite... enkel och kort. Som att man sparat de bästa druvorna till något annat. Men jag har fler flaskor så vi får väl se. Känns inte som det blir någon längre lagring här dock.

Finare Vinare sa...

Isabel Ferrando berättade själv att Cuvée Classique höll under 14% alkohol. Det vi tilltalades av var inte minst den relativa lättheten och drick-nu-känslan. Frankos betyg känns helt rimligt, men vi skulle lagt på en pinne till den gången i mars på Hotellet.

Auguste Favier och Colombis är givetvis rikare och större viner båda två. De har betydligt högre alkohol, men den kan upplevas bättre inbäddad iom att frukten är mycket tätare.

Den där etiketten med 15,5% alkohol på Cuvée Classique verkar mysko. Kanske Gabriel kan hjälpa till att reda ut förvirringen...

Henrik sa...

Favier bör man ha några av för att vilja offra en av redan, säger jag av erfarenhet ...
Classique, tror jag, kommer att fylla ut med ett par år till på rygg. Den var som Franko säger dag 1, men tydligt bättre dag 2. Då var den ungefär lika ljuv som på Hotellet. Sedan får man inte glömma att Isabel sannolikt kört lite handpåläggning inför Hotellet-showen.

Frankofilen sa...

Det står faktiskt 15,5% på etiketten (ej ditklistrat i efterhand ). Men som sagt, jag hade inga större problem med hetta i vinet. Kan vi inte en gång för alla sluta stirra på de där sffrorna? Läste relativt nyligen en artikel i SF Chronicle där man ännu en gång testat sann alkohlhalt mot etiketten. Nej, det stämde nte den här gången heller, varken hos jänkare eller fransmän...

Anonym sa...

tycker att det är alldele för mycket russin och alkohol i dessa viner, var är elegansen och tillräckligt söta för att pasa tll ost är de inte hellerSå vad sa vi med dessa viner till. Amarone har då e söma som passar till ost men dessa -09, och -07 är skördade för sent. För mycket amarone för min smak. Gillar 2006 mycket bättre

Anonym sa...

Räligt, alkoholiskt, tomt, med möda pressade vi två i oss flaskan.

ASi

Frankofilen sa...

Usch. Drack sista flaskan strax efter den här posten i december förra året, ingen aning om hur vinet är nu. Men som sagt, redan då ville de där extra ovationerna jag kanske hade hoppats på inte infria sig.