fredag 11 november 2011

2009 Emrich-Schönleber Halenberg Großes Gewächs



Men åh.
Åh. Emrich-Schönlebers 2009 Halenberg GG lämnar oss nästan stumma. Visst, det går att börja nysta i den komplexa, snudd på felfria rieslingdoften med persikor, päron, fänkål och massor av blommor, men det är liksom inte poängen. Här handlar det mer om att hålla i sig, njuta av resan och fundera på alla frågor vinet ställer. Hur kan så mycket plats och tid rymmas i ett litet glas? Hur kan munkänslan vara så krämig men ändå så daggfrisk? Hur kan det finnas så mycket kraft utan tillstymmelse till tyngd? Hur kan vinet tala med så hög röst men ändå vara nästan undfallande i sin elegans? Hur skall man kunna reducera så här komplexa drag av jord och hav till ett så futtigt begrepp som mineralkaraktär? Hur mycket vackrare är inte tillvaron när sådana här saker kan skapas av människa och natur i symbios? Och hur rent psykedeliskt bra skall det här inte bli med lite ytterligare tid på rygg?

För vinet är ändå uppenbart ungt. Inte så mycket gröna pärontoner, men en liten känsla av knutenhet trots den magnifika stora doften, och så en liten men alls inte störande ungdomlig skalbeska. Det sagt finns det ingenting som hindrar det här från att redan nu vara ett av de godaste vita viner vi någonsin smakat. Drick. Lyssna. Glädjs.

13 kommentarer:

Henrik sa...

Så bra att det inte ens sattes några poäng - då vet vi! Jag har inga av den här, men blir ju sugen på substitutet att gå straight to Dönnhoff ...

Frankofilen sa...

Alltså poäng. Det här är yppersta världsklass på den nivå åtminstone inte jag stöter på så ofta, och som i mitt tycke inte växer på trän i vinvärlden, även om det finns de som verkar stöta på 96-100 pinnar mest hela tiden. Det rör sig om strax under tresiffrigt, men det känns mest futtigt att leta fel och fundera på om det är 97 eller 98 eller 99. Vad skiljer dem egentligen åt? Men för konsekvensen skull: det här är åtminstone tio pinnar bättre än vårt senaste vita som var 2009 Diatom Huber. Alltså landar vi på 101-102. Nöjd så? ;-)

Vinosapien sa...

himla bra skrivet...ingen idé att analysera utan endast ge sig hän vad ens innersta känner. briljant...mer sådant;)

Henrik sa...

Jag var faktiskt mer nöjd utan poäng, men 102 gillar jag. Poäng schmoäng, vinet låter alldeles underbart - jag gläds även utan att ha druckit det ...

Skäggiga damen sa...

Jaha, två flaskor kvar på Passagen (om lagersaldot stämmer, det är inte att lita på). Ska man hinna först på måndag förmiddag? :-)

Vill gärna tipsa om 2009 Weingut Clemens Busch Pundericher Marienburg Fahrlay Riesling Großes Gewächs. God, mycket god. Någon annan som provat denna?

En bra Riesling kännetecknas av att den är svår att ta från munnen. Halvvägs ner vill armen upp igen.

Frankofilen sa...

Jag tror tyvärr inte att de där flaskorna finns. Anledningen till att vi drack Halenberg nu var en ensam övergiven flaska bland nollåttorna på Regeringsgatan, följd av ett "tänk om man skulle" -ögonblick.

(Däremot verkar belvini.de ha några stycken kvar. Att priset är en hundring billigare än i Sverige gör inte direkt ont)

Skäggiga damen sa...

Jag får kolla in belvini.de då. Annars, tror du snikvarianten för 239 kr levererar även om man kanske inte når nirvana?

anders wennerstrand sa...

Inspiration och drickglädje står som en kvast ur skärmen, som det brukar heta. Tack.

Tänkte på den här när vi drack trocken-nollnian häromdagen. Myser vid tanken på Belviniflaskorna på fjärde hyllan.

Vad åt ni?

Frankofilen sa...

Skäggiga damen - den där snikvarianten är så bra att du kommer att bli helt fnittrig. Vi har druckit flera flaskor under sommaren och hösten, och jag törs lova att du inte blir besviken. Jag bloggade för övrigt om vinet i mars, men känner så här i efterhand att jag var för snål med poängen som vinet beter sig nu. Köp, för katten.

Anders - några snabbgrillade havskräftor, men mest drack vi faktiskt vinet rakt upp och ner...

Anonym sa...

har du handlat från Belvini, vad ligger frakten på? Blev sugen på Halenberg samt några till Dönnhoff GG!

/Jo

Frankofilen sa...

Frakten ligger på €16 oavsett kollistorlek om jag minns rätt...

Viktor sa...

Tror du att knutenheten är på väg att försvinna eller är vinet på väg att gå in i tunneln? Hur länge är lagom att vänta?
Jag har bara två hemma och har svår korkskruvsångest som ett led i mitt svåra YCS.

Frankofilen sa...

Att döma av nollsjuan så behöver ma nog inte vänta så värst länge, men jag har ingen stor erfarenhet av Halenberg. Den är förstås inte otäck alls just nu, men jag skulle nog vänta några få år.