torsdag 17 november 2011

2007 Cascina Cucco Barolo Vigna Cucco



Nej, nu måste jag nog regna lite på Cascina Cucco-paraden. Husstilen har väl i ärlighetens namn alltid varit lite småfjäskig, men det blir allt mer uppenbart att varma 2007 inte är en årgång som spelar producenten i händerna enligt min smak. Stilen blir tydlig redan i doften med likörkörsbär, plommon och svarta vinbär, och så choklad, kola, grillat kött och en massa tobak och ceder på det. Det är väl egentligen mest en del volatila drag och en med tiden rätt tydlig blommig parfym som absolut pekar mot Piemonte, de andra komponenterna går att hitta på många håll i Italien.

Smaken är maffig och mörk med en fullmatad kropp och en massa kraft som vill imponera. Men det finns också extraherad bitterhet och en värme i svansen som får eftersmaken att verka lite längre än den nog i själva verket är. Kanske handlar det mycket om en lagringsfråga eller en dålig dag både för mig och vinet. På plussidan måste nämnas en fin dos mineraler som skvallrar om ett riktigt bra växtläge, men helhetsintrycket är rätt grovkornigt. Elegans finns inte på kartan.

Njaaaaa nämensåatt... Vinet liknar förstås standard-Cerratin väldigt mycket, och skulle vid en direkt jämförelse kanske upplevas som "bättre", men den här gången blir det tydligare frågetecken för stilen och årgången. Det är långt från dåligt, men heller inte riktigt vad jag vill ha i en barolo. Och tänk för guds skull inte på sådana saker som tryffelrisotto eller vitello tonnato. Det här används bäst till en rejäl köttbit. Grillvin... (89?)

9 kommentarer:

Carlo sa...

Jag måste kolla "fjäskig" på ordbogen
og da jag så at det betyr "indsmigrende - lidt for indsmigrende" blev jeg lugnare.

Det er Husets stil. Ambitionerne hos Cascina Cucco er inte elitære, (som priserna också visar): man syfter på en drickvänlig Barolo, en
identitetsægte men allweather Barolo. Denne førsta indtryck har ikke vårit helt positiv även jag ville inte..... fjäska med det: det er early days og Vigna Cucco altid en late bloomer. Tiden vil vise: kanske
om et år eller två vil den krypa op til et komfortabel 91-92.

Frankofilen sa...

Yes! It's pay back-time. Ett "fjäskig" lär väl knappast kunna radera en hel armé av "halvtreds", "halvfjerds" och "halvfems", men det är en början ;-)

Carlo, jag gillar ju verkligen Cascina Cucco, och deras husstil i vanliga fall. Men det känns som att 2007 kanske har givit lite för mycket av det goda. Vi får se, jag har fler flaskor som bekant och hoppas bli glatt överraskad längre fram.

PS. När tror du du får hem 2008 Montevertine?

Carloi sa...

MV 2008 inte denne sida af Jul.
Atomwine rules OK.

Ciao,

Carlo

Ulrik sa...

Var tvungen att knäcka en 04 av detta efter att bliit påminnd. Det är riktigt bra nu, och lär leva länge än!

Piu Rosso sa...

Hej Frankofilen!
Flot beskrivelse! Jeg var selv en del mere begejstret, og syntes faktisk det var den bedste Cucco jeg har smagt: Jeg har lidt savnet tanninstruktur i Cuccos baroli siden 04-cerratien, og den synes jeg 07 VC har masser af - og udraderer 07 cerratien på den front.

Jeg foretrak 07'eren her fremfor 05VC, men IV-patrik syntes det modsatte, så det kan sagtens være at det bare er mig som er til fals for det fjäskige;-)!

Jeg får bestemt lyst til et umiddelbart realitycheck på VC07 efter at have læst din post - god dag/dårlig dag kan på trods af intentionerne om objektiv kvalitetsvurdering nok alligevel betyde en del.

bedste hilsner,
Niels

Skäggiga damen sa...

Jag måste faktiskt erkänna att jag öppnade en Cucco 05 förra fredagen men kunde inte förmå att dricka mer än ett glas. Jag har inte problem med vare sig hög syra eller mycket tanniner men Cuccos 05:a upplevde jag som snipig/sur. 06:an äger jag och har druckit tidigare och den är helt ok. Av 05:an blev det en riktigt bra rödvinssås som ska avnjutas i morgon till Lammfärsbiffar och Hasselbackspotatis (Franko, Osso Bucon sket sig pga tomatallergi men 03 Paje funkar nog bra till lamm också...).

Italienska viner sa...

Skäggiga damen - Var det en Vigna Cucco 2005 du öppnade häromdagen? Jag kan hålla med dig om att den vanliga Cerrati 2005:an är i snålaste laget men kvalitetsskillnaden, i den här årgången mellan de båda cru-distinktionerna, upplevde jag som enorm.

/Patrik

Finare Vinare sa...

Vi var mäkta imponerade av VC 05 förra hösten, härlig tanninstruktur och mineralkänsla i det vinet.

Låter som att VC 07 bör få ligga till sig, av våra två flaskorna Cerrati 07 hittills har en fått fyra tummar upp för sin generositet medan den andra kändes mer burdus och too much. Humör, dagsform eller flaskvariation? Vi har i alla fall inga problem med Cascina Cuccos variant av fjäsk :)

Skäggiga damen sa...

IV

Nej, det var plain Cerrati Cucco 2005 och jag visste att det var sämsta kortet i den Cucco-blandlåda jag köpte för drygt ett år sedan. Lådan bestod av 05:or och 06:or, Vigna och non-Vigna. Som jag sa, jag har druckit en 06:a tidigare (kommer ej ihåg om det var en Vigna) som var helt ok och i paritet med priset på flaskan. Jag har två 06:or kvar varav en Vigna.

Bästa köp hos Carlo är dock 2007 Montevertine och jag undrar liksom flera andra hur 08:an står sig i jämförelse 07:an. Fantastiskt vin! Otroligt gott.