torsdag 3 november 2011

2010 Marcel Lapierre Morgon Sans Soufre



Ibland krävs det
flera smakprov innan man inser hur bra något egentligen är. Eller så handlar det bara om dagsform eller flaskvariation. I vilket fall som helst är den här flaskan av Marcel Lapierres osvavlade 2010 Morgon så rackarns god att vi bara sitter och ler vid middagsbordet. Och det direkt från flaska - inga konstigheter, bara rätt temperatur och så plopp. Doften som bjuds är oupphörligt fascinerande och mångfacetterad. Rödfrukt förstås, men också blommor, kryddor, rått kött, grusiga mineraler, mossa, undervegetation, bark, en liten citruston av apelsin... här kan man hålla på nästan hur länge som helst, och varje gång man sänker näsan i kupan tycks det dyka upp nya saker.

Smaken: à point. Här finns inget av förra smakprovets ungdomliga kartighet eller smala midja, bara skinande ren sötmogen rödfrukt, klockrena syror och en underbar lekfull uppiggande lätthet. Vinet ligger perfekt i munnen där alla delar bildar en strålande helhet i den här viktklassen. Vad som dock känns igen från senast är den rikliga mineraliteten som gör eftersmaken så läcker. En ren njutning att dricka. (92)

PS. Jag försökte beställa påfyllning, men vinet togs bort ur BS häromdagen. Lyckligtvis meddelar importören att det inte beror på att vinet är slutsålt, utan på att monopolet bestämt sig för att lansera det i ett kommande släpp. 600 flaskor sägs dyka upp på hyllorna framåt april 2012...

13 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Mmm... och tur att SB inte tävlar i sprinterlöpning. När alla andra gått i mål börjar man fundera på att handla lämpliga dojor ;-)

Björn sa...

Vad har du för erfarenhet ang temperatur och lagring vad gäller Lapierres osvavlade? Min käller ligger under vintern på 12 grader men kan på sommaren gå upp mot 16. I och för sig är det så goda nu att jag kanske inte har några kvar till nästa sommar...

Frankofilen sa...

Tssk FV - inte gnälla nu. Det är väl kul att systemet väljer att överhuvudtaget bredda sortimentet av riktig Beaujolais?

Björn - ingen erfarenhet alls, det här är första årgången jag köpt; nollåttan har jag bara provat. Men generellt sett är förstås hållbarheten min främsta invändning mot osvavlat. 16 grader är nog egentligen ingen fara, men är man orolig kan man väl lägga flaskorna i kylen under de varmaste sommarveckorna. Å andra sidan - så bra som den här flaskan var så kräver jag ingen mer utväxling som skulle kunna fås med lagring.

emil sa...

Jag har precis samma erfarenhet med den här. Första flaskan: "lovande" etc. Andra flaskan: festival. Helt sjukt ombytlig och härlig. En av årets för mig.

Frankofilen sa...

Japp, klart en av årets. Tänk att de två flaskor jag helst skulle korka upp varje dag så här i november 2011 är den här och Foillards nollnia. Det krävs stor ansträngning för att välja något annat när middagsvinet skall plockas fram. Vem hade trott det.

Sommelieremil sa...

Stort att vi kunde köpa vinet men tråkigt att vi inte kan köpa fler flaskor (på ett tag). Beaujolais i den här klassen är = mycket vin för pengarna. Har några 2004 på restaurangen som jag jobbar på, ser fram mot att prova dem.

Frankofilen sa...

Mmm, en lagrad Lapierre vore onekligen häftigt att få prova. Finns restaurangen i Stockholm månne?

vintomas sa...

Provade 09:an på en Beaujolais Cru-provning igår här i Bryssel, MEN det var den lågsvavlade varianten, inte den osvavlade. Riktigt bra, vill jag lova. Provningsledaren sa att Lapierre rekommenderade att de osvavlade skulle hållas vid max 14°C i hela distributionskedjan. Detta innebar att den belgiska handlare som sålde dem av säkerhetsskäl vägrade befatta sig med de osvavlade (då han inte litade på hur kunderna skulle hantera pavorna), och istället sålde de lågsvavlade. Provningsledaren hade dock lyckats prova båda varianterna mot varandra, och sa att den osvavlade var (ännu) bättre.

Eftersom fransmän är lite ökända för att ibland inte vilja följa regler, skulle jag inte blir förvånad om en temperaturgräns är satt med viss marginal. Så 16°C är kanske inte hela världen, trots allt.

Sommelieremil sa...

Attans det är 2007 Lapierre MMVII vi har kvar i Skeboherrgårds dunkla källare inte 2004.

Frankofilen sa...

låter ju nästan ännu bättre ;-)

Finare Vinare sa...

Ahh, den har vi ju smakat på, Franko. Gott vin men lite väl häftig alkohol för en beaujolais kanske, uppåt femton var det väl. Ett vin att ta fram till ostbrickan ;-)

Frankofilen sa...

hmm, jag också? Var den med på den där sommarenprovningen hos Wine Trade? Tycks inte ha gjort så stort intryck ;-)

Minns bara nollåttan...

Finare Vinare sa...

Förblindad av kärlek...